UPDATES

Nieuw kennisplatform BouwZo: voor en door de bouwwereld

Door Anton van Elburg - 23 september 2024

Tags:

Sinds 1 juli kunnen de relaties van ISSO terecht op BouwZo, het volledig in eigen beheer ontwikkelde kennisplatform. Deze nieuwe online omgeving bevat alle kennis die tot op heden via ISSO Open beschikbaar was. Maar veel meer dan een nieuwe jas voor bestaande kennis, is BouwZo een moderne portal waarop de hele bouwwereld actuele kennis kan aanbieden en vinden. Het nieuwe platform is flexibeler, sneller, beter doorzoekbaar en zeker ook klantvriendelijker.

Dit artikel verscheen eerder op Bouwzo.nl

“De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan met ISSO Open, het platform waarop we tot op heden onze kennis en dat van derden publiceerden. We kwamen erachter dat de technologie van dat platform zijn grenzen had, waardoor we niet alle wensen, van onszelf en van derden, konden realiseren. Zo ontstond de wens om een nieuw platform te creëren”, vertelt Michel Verkerk, directeur van ISSO. Samen met Jeanpaul van den Haspel, Product owner bij ISSO, vertelt hij dat langzaamaan binnen de organisatie het idee groeide dat ze beter zelf het gedroomde platform konden bouwen. Alle beschikbare software die zij onderzochten, bood niet het pakket aan functionaliteiten die zij nodig hebben. “Er bestaat ook niet, voor zover wij weten, een ‘Platform as a Service’ dat je kunt afnemen en kunt inzetten om daarmee je eigen platform te bouwen”, zegt van den Haspel. “Zo besloten we om zelf te gaan bouwen, wat best een ingrijpend besluit was.”

IT-team fors uitgebreid

Tot twee jaar terug had ISSO maar 2,5 Fte die zich met IT en het platform bezighielden. Door het besluit om zelf een nieuw platform te bouwen, moest dit team fors worden uitgebreid. “Anderhalf jaar geleden kwamen daarvoor twee developers uit Zuid-Afrika ons team versterken, en een jaar terug vulden we dit team aan met nog twee ontwikkelaars uit Zuid-Afrika. De afgelopen periode hebben we met 6 ontwikkelaars aan het platform gewerkt en zo is het gelukt om een omgeving te creëren die veel voordelen biedt”, zegt Van den Haspel.

“Naast verbeterde prestaties, zoals meer snelheid en flexibiliteit, bieden we met BouwZo een grotere gebruiksvriendelijkheid. Klanten kunnen in hun eigen omgeving veel meer zaken zelf regelen. Ook bedrijven kunnen in een bedrijfsabonnement nu zelf rechten toewijzen en aanpassen. Daarnaast loopt de betaling veel eenvoudiger. Mensen kunnen direct een abonnement afsluiten, een licentie afrekenen, waarna ze meteen toegang hebben tot de kennis op het platform. Bij ISSO Open kon dat niet, waardoor het soms een werkdag, of nog iets langer duurde voordat mensen toegang kregen”, zegt Verkerk.

Sterk verbeterde gebruikservaring

Het nu gelanceerde platform biedt zowel ‘kenniszoekers’ als ‘kennisaanbieders’ meerdere nieuwe en verbeterde functies. “Die nieuwe functies variëren van het vastleggen van kennis, het controleren en het publiceren maar ook het personaliseren van kennis. Al die processen kunnen we zodanig inrichten dat elk type klant daar op zijn of haar manier toegang tot krijgt”, vertelt Verkerk. Voor de ‘kenniszoekers’ staat zijn of haar profiel centraal. Vanuit dat profiel kan iemand veel meer zaken zelf regelen. Niet alleen een abonnement afsluiten en betalen, maar ook upgraden of koppelen aan bepaalde producten of een bedrijf. Dit werkt voor iedereen veel efficiënter.

“Ook de gebruikservaring is verbeterd”, gaat Van den Haspel verder. “De wijze waarop we de kennis presenteren is aangepast. De paginabreedte is net wat ruimer, wat ook op mobiele apparaten een verbetering is. En ook het zoeken binnen het platform is, ten opzichte van ISSO Open, een stuk beter. Dit komt doordat we de metadata en het verrijken van de kennis nu zelf konden optimaliseren, waardoor alle kennis beter vindbaar is. Kortom, de gebruikerservaring is echt een stuk beter en daarmee werkt het eigen maken van kennis voor de gebruiker ook veel gemakkelijker.”

Afzender van kennis is herkenbaar

Wat Verkerk ook belangrijk vindt, zeker ook voor de ‘kennisaanbieders’, is dat de afzender van de kennis veel herkenbaarder is. “Bij elk zoekresultaat ziet de gebruiker direct wie de kennisleverancier is. Je kunt daarop ook filteren. Zo maken we het zoeken nog weer relevanter maar ook intuïtiever. De verwachting is dat we daardoor voor meer partijen met kennis over de gebouwde omgeving een waardevolle aanbieder worden.” Er is wel een belangrijke voorwaarde voor aanbieders die hun kennis op BouwZo willen aanbieden. “Het moet gevalideerde kennis zijn”, zegt Verkerk. “Er moet een ‘peer review’ hebben plaatsgevonden van tenminste twee externe deskundigen. Maar als aan die eis is voldaan, is het platform de ultieme plek om kennis over bouw, bouwfysica en installatietechniek aan te bieden.”

Hoewel BouwZo nu al een zeer gebruiksvriendelijk kennisplatform is, zullen de IT’ers de komende periode functionaliteiten blijven toevoegen. “We willen het zoeken in de kennis verder verbeteren en uitbreiden. Het zoeken binnen de kennisproducten zullen we optimaliseren. Deep search is een wens die bij veel gebruikers leeft, zodat we mensen direct naar de juiste paragraaf in een tekst kunnen leiden. En voor de langere termijn bekijken we hoe Artificial Intelligence (AI) kan helpen bij een nog betere zoekervaring. Het doel is dat we gebruikers zo snel en gericht mogelijk naar de kennis leiden die ze nodig hebben”, vertelt Van den Haspel.

ISSO Open uitfaseren

BouwZo heeft al 15.000 geregistreerde gebruikers, over het algemeen mensen die tot voor kort via ISSO Open actief waren. “Sinds we op 1 juli zijn gestart, hebben we alle bestaande relaties overgezet van ISSO Open naar BouwZo. De verwachting is dat we na de zomer ISSO Open uitfaseren en uiteindelijk stopzetten. Een ander, belangrijk voordeel van het nieuwe platform is de mogelijkheid om de gebruikerservaringen van al die 15.000 mensen aan te wenden om kennis nog gerichter en beter te maken. Via BouwZo kunnen we, op een manier die AVG-proof is, veel effectiever zien hoe en welke kennis de mensen gebruiken. Dit helpt ons bij het bepalen welke kennis in elk geval up-to-date moet zijn of aan welke kennis we daarbij voorrang moeten geven. Verder bieden die gebruikerservaringen ook belangrijke inzichten in trends; bij welk vakgebied of bij welke onderwerpen ligt de grootste behoefte, zodat we weten waar we ons kennisaanbod moeten uitbreiden. We zien ook waar en wanneer mensen in- of uitstappen, zodat we op basis van die informatie de gebruikerservaring verder kunnen verbeteren. Door het verzamelen van al die data en deze op een slimme manier aan te wenden, maken we van BouwZo een uniek kennisplatform.”

Heb je vragen over het kennisplatform? Neem dan contact op met klantenservice@bouwzo.nl. Wil je meer weten over het kennisplatform? Stuur dan een bericht naar Anneli Pijpers, a.pijpers@isso.nl