UPDATES
Praktijkvoorbeeld: 20 jaar oude sporthal van energielabel D naar A
Sport- en welzijnsaccommodatie De Drie Linden in Breda is in een totale verduurzamingsoperatie opgewaardeerd van Energielabel D naar A. En dit zonder dat de activiteiten in de sporthal ook maar een moment hoefden te worden onderbroken. Daarnaast biedt de nieuwe, energiezuinige situatie meer comfort voor de gebruikers.
Dit bericht verscheen eerder op De Techniek achter Nederland.
‘De verduurzaming is het resultaat van een totaalplan dat uit zowel bouwkundige als installatietechnische ingrepen bestond’, vertelt projectleider Robert Klatten van Van Dorp Rotterdam. ‘Zo kreeg het dak een nieuwe bedekking en een isolatielaag, evenals de gevelwanden.’
Ook zijn er zonnepanelen voor de elektra geplaatst. ‘Wij hebben gezorgd voor zonnecollectoren op het dak zodat een zonneboiler van 750 liter nu het warme tapwater levert. Voor piek- en zonloze momenten plaatsten we aanvullend twee cv-ketels voor warm tapwater.’
Een luchtwarmtepomp en wtw-installatie
‘Voor de verwarming beschikte het complex over een hr- en een vr-ketel. De vr-ketel hebben we vervangen door een luchtwarmtepomp op het dak. Die verwarmt de leeflucht in de sporthal (1.400 m²), turnhal (495 m²), judohal (250 m²) maar ook van de toneelzaal en de horecagelegenheid.’
‘De derde ingreep die wij verzorgden was het installeren van vier luchtbehandelingskasten met een warmte-terugwinsysteem. Tot nu toe werd de lucht rechtstreeks naar binnen en buiten geblazen, wat veel energieverlies gaf.’
Ook de gebruikers gaan er op vooruit
‘Tot slot is ook de complete regeltechniek vervangen. Ook dat draagt bij aan een hoger rendement terwijl het comfort voor de gebruiker hierdoor verbetert. Want in de zomer zal de luchtwarmtepomp ook voor koelte zorgen.’
‘Verder wordt het CO2-gehalte in de toneelzaal en de horecagelegenheid continu gemeten (in het retourkanaal) en op grond daarvan wordt de lucht ververst. In de sportzalen wordt de verversing handmatig geregeld; je zet die aan bij gebruik. Het binnenklimaat wordt dus ook echt beter.’
De grootste uitdaging was de planning
‘Eigenlijk lag de grootste uitdaging van dit project niet zozeer bij de techniek, maar bij de planning en bemanning van het project. Een accommodatie als deze heeft een belangrijke maatschappelijke en sociale functie: die moet open blijven.’
Van Dorp voerde daarom het merendeel van het werk uit tijdens de schoolvakantie en de bouwvak. ‘En met een hogere bezettingsgraad dan waarmee we normaliter zouden werken. En dat was best een uitdaging in een tijd waarin technisch personeel schaars is.’