Ambitie-keuzemenu
- Partijen
- Considerans
- Algemene Voorwaarden
- Bijlage 1 Outputspecificatie
- Disclaimer
- Processtappen
- Grafiek en definities
- Prestatiecriteria
- ISSO-publicatiereeks
- NEN 2767
- 10 Tips
Partijen
ONDERGETEKENDEN
[•], met als rechtsvorm: [•], gevestigd te [•], kantoorhoudende te [•] aan de [•] nummer [•], ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel te [•] onder nummer [•], ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer/mevrouw [•], statutair bestuurder, hierna te noemen: ‘OG’;
en
[•], met als rechtsvorm: [•], gevestigd te [•], kantoorhoudende te ([•]) aan de [•] nummer [•], ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel te [•] onder nummer [•], ten deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door [•], statutair bestuurder, hierna te noemen: ‘UP’;
de OG en de UP hierna gezamenlijk ook aangeduid als: ‘Partijen’;
Considerans
IN AANMERKING NEMENDE DAT;
[•] eigenaar is van de Gebouwen;
OG optreedt als opdrachtgever;
UP optreedt als opdrachtnemer en daarmee als uitvoerende partij;
- de OG veel zorg en aandacht besteedt aan duurzaamheid. Daarbij gaat het niet alleen om de bouw- en beheeractiviteiten; ook het gedrag van de gebouwgebruikers omtrent duurzaamheid speelt hierin een belangrijke rol;
- de OG de Gebouwen en de Installaties duurzaam wenst te laten bouwen en gedurende [•] jaar te laten beheren, inclusief het energiemanagement;
- de UP een onderneming is, die bereid en in staat is om de Gebouwen en de Installaties te bouwen, te onderhouden en te beheren en de overeengekomen Energieproducten te leveren;
- Partijen met betrekking tot het duurzaam bouwen en beheren van de Gebouwen en de Installaties wensen samen te werken en in dat kader afspraken hebben gemaakt, welke afspraken zij in de onderhavige overeenkomst (hierna te noemen: ‘de Overeenkomst’) wensen vast te leggen.
- de OG het wenselijk acht dat naast de beoogde energiereductie, de lucht- en waterkwaliteit (het comfort) in de Gebouwen wordt verhoogd en tevens het beheer en onderhoud van de Gebouwen zoveel als mogelijk door UP wordt uitgevoerd, teneinde een optimale afstemming met de beoogde energiereductie te bewerkstelligen en OG in haar taken ten aanzien van het beheer en onderhoud te ontzorgen;
- de OG als tegenprestatie van de overeengekomen dienstverlening maandelijks een Vergoeding beheer en onderhoud en een Vergoeding energieprestatie aan de UP zal voldoen. betaling van UP zal afhankelijk zijn van de daadwerkelijk geleverde prestaties en is nader uitgewerkt in de Overeenkomst.
- Partijen overeen zijn komen goed samen te werken, elkaar vertrouwen te schenken en op feiten beslissingen te nemen, dus elkaar inzicht te geven in werkzaamheden en kosten;
- deze Considerans integraal deel uitmaakt van de Overeenkomst en een essentiële grondslag voor de transacties vormt, zoals deze in de afzonderlijke bepalingen is vastgelegd die ingevolge deze Overeenkomst is overeengekomen.
Artikel LidAlgemene Voorwaarden
VERKLAREN TE ZIJN OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:
1Begrippen
1Artikel: een artikel van de Overeenkomst.
2Base-periode: specifieke tijdsperiode voorafgaand aan het nemen van de energiebesparende maatregelen welke gebruikt wordt als referentie voor een vergelijk met de Energieprestatie van de performance-periode. (ISO 50001)
3Bonus: een additionele financiële vergoeding bovenop de Vergoeding energieprestatie en is gekoppeld aan de Energieprestatie zoals nader omschreven in hoofdstuk 4 van de Outputspecificatie.
4Bijlagen: de Bijlagen die deel uitmaken van deze Overeenkomst.
5Binnenklimaat: het deel van het binnenmilieu dat alleen door het thermisch binnenklimaat en de luchtkwaliteit bepaald wordt.
6Binnenmilieu: alle invloeden in de leefomgeving in een binnenruimte die tot een bepaalde zintuiglijke waarneming kunnen leiden of die het fysiologisch functioneren van de mens kunnen beïnvloeden in een binnenruimte. Het binnenmilieu wordt bepaald door het thermisch binnenklimaat (o.a. temperatuur), het visueel binnenklimaat (o.a. verlichtingssterkte), het akoestisch binnenklimaat (o.a. geluid) en de luchtkwaliteit.
7Comfort: comfort van het binnenmilieu; de ervaren geriefelijkheid van het binnenmilieu.
8Documentatie: de documentatie behorende bij de Installaties die door de UP worden onderhouden.
9Energieprestatie: een meetbaar resultaat gerelateerd aan (1) de energie-efficiëntie van een proces/apparaat of (2) het energiegebruik (ISO 50001).
10Energy Baseline: de gemeten energieprestatie van de base-periode en zo mogelijk uitgezet als functie van relevante factoren (Invloedfactoren of Productiefactoren). (ISO 50001)
11Energy Performanceline: de gemeten energieprestatie van de performance-periode en zo mogelijk uitgezet als functie van relevantefactoren (Invloedfactoren of Productiefactoren). (ISO 50001)
12Functioneel onderhoud: Een vorm van onderhoud waarbij de werkzaamheden erop gericht zijn dat een component of installatie werkt en functioneert zoals beoogd. NB: Deze functionaliteit kan afwijken van het oorspronkelijk ontwerp wanneer zich wijzigingen in bijvoorbeeld het gebruik van het gebouw hebben voorgedaan. (ISSO-publicatie 101)
13Gebouwen: de gebouwen en aanverwante onroerende zaken, gelegen te [•] aan de [•], zoals aangeduid op de Tekening, inclusief Installaties .en Meetinrichting.
14Gebrek: Toestand van de Installaties, gekarakteriseerd door het onvermogen een vereiste functie uit te oefenen, exclusief het onvermogen dit te doen tijdens het uitvoeren van Preventief onderhoud, of als gevolg van een gebrek aan externe middelen. (ISSO-publicatie 101)
15Installaties: de door de UP te onderhouden gebouwgebonden installaties als omschreven naar aantal, type en/of modelaanduiding in de Outputspecificatie.
16Invloedfactor: de mate waarin de energieprestatie wordt bepaald door niet-beïnvloedbare factoren, zoals het buitenklimaat. (ISO 50001)
17Klimaatklachten: door gebouwgebruikers gemelde klachten over het binnenklimaat.
18Materiaal en Materieel: de voor het gebruik en onderhoud van de Installaties benodigde onderdelen en installatiedelen, en de daarvoor benodigde hulpmiddelen en gebruik van voertuigen, uitrustingsstukken, kranen, steigerwerk en onderdelen daarvan, verbruiksartikelen en dergelijke.
19Medewerker: iedere natuurlijke persoon die door de UP of door een door de UP ingeschakelde onderaannemer wordt ingeschakeld voor uitvoering van de Werkzaamheden.
20Meerjarenonderhoudsplanning (MJOP): Gestructureerde pakkettaken die activiteiten, procedures, middelen en een tijdschaal bevatten om onderhoud uit te voeren over een meerjarige periode. (ISSO-publicatie 101)
21Meetinrichting: alle meetopstellingen tezamen voor het registreren van het werkelijke energieverbruik in de Gebouwen en welke door de UP is geplaatst, zoals omschreven in de Outputspecificatie en aangeduid op de Tekening.
22Melding: een klacht, wens, storing of informatieverzoek.
23Molest: 'Molest, uitwendig geweld, gewelddaden van derden; speciaal oorlogsmolest, geweld door de oorlogvoering aan burger goederen toegebracht; in verzekeringsterminologie: ‘geweld toegebracht door mensen, niet door de natuur, neming, kaping, zeeroverij, aanhouding op last van hoger hand, zoals embargo, verklaring van oorlog en represailles’.
24Normwaarde: gemiddelde waarde gedurende de openingsuren per dag.
25OG: opdrachtgever, [•].
26Opslagruimte: afsluitbare ruimte in de Gebouwen waarin artikelen worden opgeslagen voor beheer en onderhoud.
27Opstellingruimte: afsluitbare ruimte waarin de Meetinrichting wordt opgesteld.
28Outputspecificatie: het document waarin de nadere omschrijving van de aard en omvang van de uit te voeren Werkzaamheden is omschreven.
29Overeenkomst: het onderhavige prestatiecontract, inclusief bijlagen.
30Overmacht: een omstandigheid dat de UP onvermijdelijk niet of slechts met financieel nadeel aan zijn verplichtingen op grond van deze Overeenkomst kan voldoen voor zover dit het gevolg is van één of meer van de volgende gebeurtenissen of omstandigheden
a) oorlog, burgeroorlog of terroristische acties in Nederland;
b) nucleaire explosies of ontploffing van explosief materiaal, voor zover niet veroorzaakt door de UP;
c) ioniserende straling of radioactieve, chemische of biologische verontreiniging op of nabij de Gebouwen voor zover niet veroorzaakt door de UP;
d) een neerstortend lucht- of ruimtevaartuig (of een onderdeel daarvan) of een drukgolf als gevolg van een supersonisch vliegtuig;
e) inslag van een meteoriet, vulkanische uitbarsting of een orkaan;
f) een aardbeving met een kracht groter dan 6 op de schaal van Richter; of
g) een overstroming anders dan als het gevolg van lokale neerslag, die niet is veroorzaakt door de UP.
Partij: de opdrachtgever (OG) of de uitvoerende partij (UP).
32Perceel: het perceel gelegen te [•] aan de [•], kadastraal bekend gemeente [•], sectie [•], nummer [•], groot [•] m2, zoals aangegeven op de kaart bijgevoegd in Bijlage [•].
33Performance-periode: periode na het nemen van energiebesparende maatregelen waarin de energieprestatie wordt geëvalueerd (ISO 50001)
34Prestatiecontract: onderhavige Overeenkomst, bestemd voor Gebouwen en Installaties, waarin vastgelegd is welke prestaties van de Gebouwen en de Installaties bereikt en vastgehouden dienen te worden. De Werkzaamheden van de uitvoerende partij, UP, zijn gericht op het bereiken en vasthouden van deze prestaties.
35Prestatie-eis: eis die aan de waarde van een prestatie-indicator gesteld wordt en zoals gespecificeerd in de Outputspecificatie. (ISSO-publicatie 101)
36Prestatiegebrek: het niet voldoen aan de in de Outputspecificatie gestelde eisen.
37Prestatie-indicator: kwantitatieve variabele om de prestaties van een proces/activiteit te analyseren en te beoordelen. Binnen duurzaam beheer en onderhoud kan het bijvoorbeeld gaan om het onderhoudsproces of het functioneren van de klimaatinstallatie. (ISSO-publicatie 101)
38Preventief onderhoud: onderhoud dat wordt verricht vóórdat een storing is opgetreden, dit met het doel de kans op het optreden van die storing in de op het onderhoud volgende periode te verkleinen (Begrippenlijst NVDO). Als basis van Preventief onderhoud kunnen veelal de onderhoudsinstructies van de UP worden gebruikt. Indien geen instructies aanwezig zijn zal de UP deze zelf moeten opstellen en aan OG moeten voorleggen.
39Productiefactor: De mate waarin de Energieprestatie wordt bepaald door de productie vanuit het primaire bedrijfsproces (bijv. bezettingsgraad, gebruikstijden, leegstand). (ISO 50001)
40Project: het verduurzamen, onderhouden en beheren van de Installaties.
41Projectleider: eerste aanspreekpunt namens UP voor de Werkzaamheden.
42Referentie buitenklimaat (KNMI-meetstation): het buitenklimaat bepaald conform NEN 5060 voor het KNMI-meetstation dat het dichtstbijzijnd is in relatie tot de locatie van de Gebouwen. (ISO 50001)
43Storing: onderbreking in het functioneren van de Installaties, veelal als gevolg van het niet goed functioneren van één of meerdere componenten. (ISSO-publicatie 101)
44Storingsonderhoud/corrigerend onderhoud: het verhelpen van ongewenste onderbrekingen in de werking van Installaties of componenten, ook indien dit veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik of slechte bediening (niet zijnde molest). Zo nodig kan dit gebeuren middels noodmaatregelen die garanderen dat het primaire proces van OG kan doorgaan.
45Tekening: de tekening van de Gebouwen, die als Bijlage 1 aan de Outputspecificaties is gehecht.
46Tekortkoming OG: een tekortkoming door de OG in de nakoming van een of meer van zijn verplichtingen op grond van deze Overeenkomst (waaronder begrepen de omstandigheden dat vaststaat dat nakoming zonder tekortkoming onmogelijk zal zijn) voor zover die tekortkoming niet
a) het gevolg is van een Tekortkoming UP; of
b) het gevolg is van overmacht.
Tekortkoming UP: een tekortkoming door de UP in de nakoming van een of meer van zijn verplichtingen op grond van deze Overeenkomst (waaronder begrepen de omstandigheden dat vaststaat dat nakoming zonder tekortkoming onmogelijk zal zijn) voor zover die tekortkoming niet
a) het gevolg is van een Tekortkoming OG; of
b) het gevolg is van overmacht.
UP: uitvoerende partij, de opdrachtnemer, [naam van de opdrachtnemer].
49Verbouwingen: het wijzigen van de functionaliteit, omvang of capaciteit van Installaties. Deze activiteit kan ook als onderdeel van bouwkundige aanpassingen voorkomen.
50Vergoeding beheer en onderhoud: de vergoeding die de OG aan de UP dient te betalen voor het Preventief-, Storings-, Functioneel en Vervangingsonderhoud aan de Installaties voor 'Installaties' te lezen 'Gebouwen en Installaties', zoals nader omschreven in de Outputspecificatie.
51Vergoeding energieprestatie: de vergoeding die de OG aan de UP dient te betalen voor de levering van energiediensten, zoals nader omschreven in de Outputspecificatie.
52Vervangingsonderhoud: het 1 op 1 vervangen van installatieonderdelen zonder wijziging in functionaliteit, omvang of capaciteit. Dit gebeurt als gevolg van storingen of gebreken. Planmatig vervangingsonderhoud kan worden vastgelegd in een intentieovereenkomst.
53Visuele inspectie: bepalingsmethode met visuele middelen, al dan niet met gebruik van eenvoudige hulpmiddelen als tape, spiegeltje, rollermaat, zakmes, priem, verrekijker en dergelijke, van zichtbare gebreken of symptomen van gebreken.
54Werkdagen: kalenderdagen, behoudens weekenden en feestdagen, zoals vastgelegd in de Algemene Termijnenwet, waarop het onderhoud zal worden verricht.
55Werkzaamheden: uit te voeren werkzaamheden, bestaande uit Preventief Onderhoud, Functioneel Onderhoud, Storingsonderhoud, Vervangingsonderhoud, zoals nader beschreven in Artikel 3 van de Algemene Voorwaarden en hoofdstuk 1 van de Outputspecificatie.
2Algemeen
1De rechtsverhouding tussen Partijen die betrekking heeft op het Preventief, Functioneel en het Storingsonderhoud wordt gevormd door deze Overeenkomst, de hierin vermelde Bijlagen en de schriftelijk overeengekomen wijzigingen en aanvullingen hierop.
2De rechtsverhouding tussen Partijen voor zover deze betrekking heeft op het Vervangingsonderhoud en verbouwingen wordt gevormd door deze Overeenkomst.
3Partijen verplichten zich iedere onvolledigheid, onjuistheid, dubbelzinnigheid of onduidelijkheid in de Overeenkomst terstond schriftelijk aan de andere Partij te melden.
4Indien de Overeenkomst tegenstrijdigheden bevat, geldt, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, de volgende rangorde in afnemende prevalentie:
- tussen de OG en de UP schriftelijk overeengekomen wijzigingen van en/of uitbreidingen op de Overeenkomst;
- de Overeenkomst;
- de bij de Overeenkomst gevoegde Bijlagen, in afnemende prevalentie.
Indien toepassing van de in lid 4 genoemde rangorde geen uitkomst biedt, wordt de tegenstrijdigheid uitgelegd met inachtneming van redelijkheid en billijkheid.
6De toepasselijkheid van door Partijen gehanteerde Algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
7De UP verklaart kennis te hebben genomen van alle door of namens de OG verstrekte gegevens.
8Al hetgeen tussen de OG en de UP is besproken en/of overeengekomen vóór de datum van de ondertekening van de Overeenkomst, komt door de Overeenkomst te vervallen, tenzij in de Overeenkomst uitdrukkelijk anders is bepaald.
9De UP zal voor de Werkzaamheden die gelden onder de garantie van de energielevering van deze Overeenkomst de Werkzaamheden kunnen verleggen naar een derde partij. De OG zal hier geen last van ondervinden. UP blijft eindverantwoordelijk.
3Verplichtingen van de UP
1De UP verzorgt het installeren, het Preventief-, Functioneel, Storings-, en Vervangingsonderhoud van de Installaties volledig in overeenstemming met hetgeen daaromtrent in de Overeenkomst wordt bepaald.
2De UP garandeert dat gedurende de Performance-periode de energiekosten in elk boekjaar overeenkomen met een in Bijlage 1 berekend bedrag (Vergoeding energieprestatie), dat overeenkomt met de in geld uitgedrukte waarde van €[•] (netto exclusief BTW). Een aanpassing over verschillende boekjaren is niet mogelijk tenzij er door de OG nadrukkelijke wijzigingen worden aangebracht.
3De UP draagt er zorg voor dat de Installaties voldoen aan alle vigerende wet- en regelgeving.
4De UP dient kennis te nemen van alle door of namens OG te verstrekken gegevens, die voor een juiste uitvoering van de Overeenkomst nodig zijn, en deze op juistheid en volledigheid te controleren.
5De UP dient zich te hebben overtuigd van de omstandigheden waaronder de Werkzaamheden moeten worden verricht.
6De UP zorgt voor een backoffice waarbij Storingen direct door de OG gemeld kunnen worden.
7De voorwaarden van de Overeenkomst dienen van toepassing te worden verklaard op alle Overeenkomsten van de UP met onderaannemers.
8De wijze van uitvoering van de Werkzaamheden moet zodanig zijn dat voor de Gebouwgebruikers geen hinder of overlast wordt veroorzaakt. Indien hinder of overlast kan optreden dienen door de UP, in overleg met de OG, maatregelen te worden getroffen om deze hinder of overlast te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.
9De UP krijgt geen huisvesting of opslagruimte op de locaties ter beschikking van de OG. De installatieruimten mogen niet worden gebruikt als opslagruimte. De UP dient installatieruimten en andere delen in de gebouwen waar Werkzaamheden hebben plaats gevonden dagelijks na de Werkzaamheden op te ruimen en afval- en emballagemateriaal mee te nemen.
10De OG stelt de UP of zijn onderaannemer gedurende de contractperiode per Storing en/of onderhoudsuitvoering één of meerdere sleutels ter beschikking die nodig zijn voor deze Werkzaamheden. De UP is volledig verantwoordelijk voor het beheer en het gebruik hiervan. De sleutels worden verstrekt door de huismeester of de receptie van [•]. Sleutel(s) dienen elke dag en/of na afloop van de Werkzaamheden te worden ingeleverd en mogen niet worden meegenomen buiten de betreffende gebouwen van de OG. Op verlies van een door de OG aan de UP in beheer gegeven sleutel staat een boete van € 200,= per sleutel per keer. In geval van verlies van een moedersleutel zijn de daardoor door de OG geleden schade en gemaakte kosten, waaronder de kosten van vervanging van alle betreffende sloten, voor rekening van de UP. Verlies van sleutels door de UP of één van haar Medewerkers dient binnen 24 uur gemeld te worden bij de OG. Zodra een wijziging optreedt in de persoon namens de UP, belast met het beheer van sleutels, stelt de UP de OG hier onverwijld van op de hoogte. Ingeval misbruik wordt gemaakt van de sleutel(s) door de UP en/of haar Medewerker(s), blijft de UP te allen tijde verantwoordelijk voor alle daardoor geleden schade.
11De UP voert in eigen naam en voor eigen rekening de energiebesparende maatregelen uit die meer in detail zijn beschreven in Bijlage [•].
12De UP draagt er zorg voor dat de Installaties worden aangelegd in overeenstemming met alle noodzakelijke publiekrechtelijke verplichtingen zoals vergunningen e.d..
13De OG zal de Installaties inspecteren en bij tevredenheid goedkeuren. Na de uitgevoerde inspectie en goedkeuring gaat het risico voor de door de UP op het onroerend goed geplaatste Gebouwen en rechten pas na het verstrijken van de Overeenkomst over op de OG. Tot dat moment moet de UP de OG vrijwaren tegen claims van derde partijen. De UP zal de garantieclaims die bestaan op het moment dat de Overeenkomst is beëindigd overdragen op de OG, waarbij eventuele kosten die het gevolg zijn van deze overdracht exclusief voor rekening komen van de UP.
14Voor wat betreft de reeds aanwezige installaties, en de niet door de UP aangebrachte installaties, is de UP op geen enkele wijze verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en werking van die installaties.
15De UP garandeert dat de door de UP geïnstalleerde of gerenoveerde faciliteiten, alsmede de faciliteiten die reeds aanwezig zijn in de Gebouwen en waarop zijn prestatieverplichting van toepassing is, krachtens Artikel 1 lid 13, aan het einde van de Overeenkomst volledig functioneel en goed werkend zijn en veilig kunnen worden gebruikt rekening houdend met een normale slijtage.
16De Installaties mogen uitsluitend door de UP worden aangelegd, onderhouden, gecontroleerd, vervangen, verplaatst en weggenomen, een en ander na voorafgaande mededeling aan en zoveel als redelijkerwijs mogelijk in overleg met de OG.
17De OG dient voor zover nodig op eigen rekening en risico een overeenkomst te sluiten met de in het gebied waarin zijn vestiging(en) is/zijn gelegen aangewezen regionale Netbeheerder(s) respectievelijk de aanwezige neteigenaar die overeenkomstig artikel 15 van de Elektriciteitswet 1998 geen Netbeheerder heeft aangewezen, en eventuele andere netbeheerders voor zover vereist, voor het transport van elektriciteit, aansluiting op het Net en daarmee samenhangende systeemdiensten met inachtneming van de hierna opgenomen voorwaarden en bepalingen.
18Het niet tot stand komen en/of gehele of gedeeltelijke vernietiging, ontbinding of beëindiging van één of meer van de in dit artikel 3, lid 17 genoemde overeenkomst(en) met de daar genoemde Netbeheerder(s) zal nimmer kunnen leiden tot het door de OG geheel of gedeeltelijk vernietigen, ontbinden of beëindigen van deze Overeenkomst. De OG zal zich er voor inspannen om een nieuwe overeenkomst met de genoemde Netbeheerder(s) te sluiten.
19Het vervangen, verplaatsen en wegnemen van de installaties van de UP en de aansluiting zijn voor rekening van de OG, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek;
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten dan wel het handelen of nalaten van derden waarvoor op grond van de wet de aansprakelijkheid op de OG rust, tenzij aannemelijk wordt gemaakt dat dit handelen of nalaten het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs niet zijn toe te rekenen; of
c. dit een gevolg is van beëindiging van de Overeenkomst op grond van Artikel 17 lid 2.
De Meetinrichting is eigendom van de UP en wordt door UP beheerd en onderhouden in overeenstemming met de Europese norm NEN-EN 13269.
21De UP draagt er zorg voor dat aan alle kwalificaties wordt voldaan en dat het bedienend personeel alle vereiste kwalificaties bezit en voldoende getraind zijn.
22Communicatie: Met inachtneming van het gestelde in de Outputspecificatie geldt dat in geval de UP onderhoud, herstel danwel andersoortige werkzaamheden dient te verrichten waardoor gebruikers in en in de omgeving van de Gebouwen hinder of overlast ervaren door deze Werkzaamheden, de UP zorg draagt voor de communicatie met deze gebruikers en de omgeving teneinde deze tijdig en volledig hierover te informeren. UP dient zowel de wijze waarop als de inhoud van deze communicatie ter goedkeuring aan OG voor te leggen.
4Verplichtingen van de OG
1Een bestaande overeenkomst tussen de OG en een andere aannemer voor de Installaties wordt met ingang van de overeengekomen datum geacht te zijn beëindigd en per zelfde datum te zijn vervangen door deze Overeenkomst.
2De OG neemt de in de Overeenkomst opgenomen Prestatie-indicatoren (behorende bij de Installaties) die hij binnen de Gebouwen nodig heeft, exclusief af bij UP behalve:
- in geval de UP de benodigde capaciteit, hoeveelheid of kwaliteit niet kan leveren en niet binnen voor OG aanvaardbare termijn kan leveren;
- in geval de levering wordt onderbroken of beperkt;
- in geval van overmacht aan de zijde van OG.
De OG zal aan de Medewerkers van de UP toegang verlenen tot de Gebouwen en Installaties die onder de werkingssfeer van de Overeenkomst vallen conform de procedure zoals beschreven in de Werkomschrijving (Bijlage [•]).
4De OG zal alle Documentatie ten behoeve van het Onderhoud, waarover OG beschikt, op diens verzoek aan de UP verstrekken.
5De OG draagt er zorg voor de UP niet te belemmeren in zijn werkzaamheden, waardoor tijdige oplevering in gevaar kan komen.
6De OG draagt er zorg voor de UP niet te belemmeren bij de oplevering en inspectie.
7Indien OG een lekkage in en/of gebreken aan de Installaties constateert of vermoedt, stelt de OG de UP hiervan onverwijld in kennis en volgt daarbij eventuele aanwijzingen van de UP op.
8De OG staat ervoor in dat bestaande en overige installaties waar de UP volgens deze Overeenkomst niet verantwoordelijk voor is, geen hinder veroorzaken of schade jegens de UP of derden.
9De OG staat ervoor in dat de Installaties aan de daarvoor geldende wettelijke en andere eisen en voorschriften, zoals opgenomen in de NetCode, MeetCode en SysteemCode voldoen.
10Door of vanwege de UP aangebrachte verzegelingen zullen door de OG niet worden verbroken.
11Het normaal functioneren van Installaties en Meetinrichting of andere door de UP beheerde apparatuur wordt niet door de OG verhinderd.
12Al het redelijkerwijs mogelijke wordt door de OG gedaan om schade aan de in de Gebouwen aanwezige Installaties te voorkomen. Alle schade veroorzaakt hierdoor zal volledig vergoed worden door de OG.
13De Gebouwen waarin de Installaties zijn geplaatst worden door de OG in goede staat van onderhoud gehouden. De OG is verantwoordelijk voor de structurele onderhoudsmaatregelen. Hierbij gaat het om structurele en andere maatregelen genomen door de OG, voor eigen rekening en op zijn kosten, die gericht zijn op het onderhoud van de buitenkant van het gebouw en het onderhoud van de technische faciliteiten die in het gebouw aanwezig zijn – zo lang dit volgens deze Overeenkomst geen verantwoordelijkheid van de UP is. De OG moet ervoor zorgen dat de feitelijke energiegerelateerde staat van de onroerende goederen, zoals vastgesteld aan het begin van de Overeenkomst, overeenkomstig Bijlage 1 van de Overeenkomst niet verslechtert tijdens de looptijd van de Overeenkomst.
13De Gebouwen waarin de Installaties zijn geplaatst, zal de OG in goede staat van onderhoud houden. De UP is verantwoordelijk voor de structurele onderhoudsmaatregelen. Hierbij gaat het om structurele en andere maatregelen genomen die gericht zijn op het onderhoud van de buitenkant van het gebouw en het onderhoud van de technische faciliteiten die in het gebouw aanwezig zijn.
14De OG is verplicht aan de UP de nodige medewerking te verlenen bij de uitvoering van het bepaalde in of krachtens de Overeenkomst en de controle op de naleving ervan, en wel in het bijzonder door:
- de UP zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen van alle gegevens, voorvallen en wijzigingen in omstandigheden die voor de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn, waaronder door hem waargenomen of vermoede schade, gebreken of onregelmatigheden, verbreking van de verzegeling daaronder begrepen, in of op het in zijn Perceel aanwezige gedeelte van de installatie van de OG respectievelijk aansluiting, inclusief de meetinrichting, en andere in het kader van de Overeenkomst door de UP aangebrachte apparatuur.
- aan Medewerkers die van een door de UP uitgegeven legitimatiebewijs of machtiging zijn voorzien, te allen tijde toegang te verlenen tot het Perceel, mede ten behoeve van de uitvoering van een bij of krachtens de wet op de UP rustende verplichting.
- de UP tijdig op de hoogte te stellen van adres- c.q. (handels)naamwijzigingen.
Indien de OG geen eigenaar is van het Perceel, staat hij ervoor in dat de eigenaar akkoord gaat met het verrichten van alle handelingen die door de UP voor het tot stand brengen, vervangen, verplaatsen, uitbreiden, wijzigen of wegnemen van het op het perceel gelegen gedeelte van de installatie van de UP dan wel de aansluiting of anderszins voor de levering noodzakelijk worden geacht, zowel ten behoeve van hemzelf als ten behoeve van derden. De UP kan verlangen dat de OG een schriftelijke verklaring van de eigenaar overlegt.
16Voor zover de Meetinrichting naar de verkeersopvatting deel uitmaakt van het onroerend goed, is de OG bij vervreemding van het onroerend goed verplicht de nieuwwaarde van de Meetinrichting aan UP te voldoen, indien de verdere leveranties met betrekking tot het onroerend goed door de UP worden beëindigd.
17De OG verleent zijn volledige medewerking aan het verkrijgen van alle noodzakelijke vergunningen en voorzieningen, zodat de Installaties voldoen en blijven voldoen aan de publiekrechtelijke opgelegde voorschriften en vereisten.
18De OG draagt ervoor zorg dat een aanmoedigingssysteem beschikbaar is voor het bedienend personeel en het personeel van de OG om energiezuinig om te gaan met de Gebouwen en de Installaties.
5Organisatie van Partijen
1De UP benoemt een Projectleider die als contactpersoon dient voor deze Overeenkomst.
2De UP zal voor de uitvoering van het Onderhoud bekwaam en betrouwbaar personeel inzetten dat beschikt over de nodige vakkennis en dat de Nederlandse taal machtig is in woord en geschrift.
3De UP vervangt de Projectleider of door de OG aangewezen personeelsleden van de UP wanneer de OG dit schriftelijk gemotiveerd verzoekt. Deze verplichting dient de UP bij zijn personeel onder de aandacht te brengen.
4Indien door Medewerkers van de UP Werkzaamheden worden uitgevoerd op een manier waardoor er naar het oordeel van de OG schade ontstaat of kan ontstaan, of indien anderszins redelijkerwijs niet van de OG kan worden verwacht dat hij de uitvoering van de Werkzaamheden doorgang laat vinden, kan de OG deze Medewerkers opdragen de Werkzaamheden te staken. De OG treedt in dit geval onverwijld in contact met de UP over te nemen maatregelen. Indien de OG dit gemotiveerd verzoekt, is de UP gehouden de betreffende Medewerkers onverwijld te vervangen.
5UP dient zijn Medewerkers te voorzien van een door hem uitgegeven legitimatiebewijs waaruit naast de identiteit van de betrokken persoon blijkt dat deze voor of namens UP werkzaamheden verricht.
6De UP kan Werkzaamheden door derden laten verrichten. Indien de UP derden inschakelt voor de uitvoering van aan hem opgedragen werkzaamheden, draagt hij er zorg voor dat deze derden de in de Overeenkomst beschreven verplichtingen zullen nakomen en vrijwaart hij de OG voor alle schade die de OG mocht lijden als gevolg van de niet nakoming door deze derden.
6Medewerkers, Arbeidsomstandigheden, Veiligheid en Kwaliteit
1De UP is verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens de uitvoering van het Onderhoud op de locaties van de OG en dient alle noodzakelijke maatregelen te nemen ter bescherming van zijn Medewerkers, personeel van de OG en derden, zijn eigendommen, eigendommen van de OG en van derden tegen letsel, ongevallen en materiële schade. Daarbij dient hij de regels uit het V&G-plan zoals opgenomen in Bijlage [•] in acht te nemen.
2De UP is verplicht zijn Medewerkers, alsmede Medewerkers van onderaannemers, te voorzien van schone en duidelijk herkenbare werkkleding, welke werkkleding in ieder geval duidelijk zichtbaar voorzien dient te zijn van de bedrijfsnaam van de UP.
3De UP is verantwoordelijk voor het gedrag van alle personen die in zijn opdracht Werkzaamheden verrichten. Van de betreffende personen wordt een positieve en op service gerichte werkhouding verwacht. Een negatieve werkhouding van een werknemer jegens de gebouwgebruikers en/of de bezoekers van de OG heeft invloed op de beoordeling van de UP, als bedoeld in Bijlage 1.
4De UP dient ervoor te zorgen dat bij de uitvoering van de Werkzaamheden alle personen die in zijn opdracht Werkzaamheden verrichten, de reglementen voor onderaannemers van de UP werkzaam bij [•] (naam OG) in acht nemen en zich bewust dienen te zijn dat zij te gast zijn en zich als zo danig dienen te gedragen.
7Materiaal en Materieel
1De UP draagt zorg dat alle voor de Werkzaamheden benodigde materiaal en materieel tijdig en in goede conditie - conform de daarvoor geldende wettelijke eisen - op locatie beschikbaar zijn.
2In geval OG aan de UP materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen, gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn verplichtingen, ofwel worden gebruikt bij de uitvoering van het werk, blijven deze eigendom van de OG. UP zal deze bewaren afgescheiden van voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf of aan derden.
3OG heeft de bevoegdheid tot inspectie en keuring van alle door UP bij uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken materiaal en materieel.
8Overleg en rapportage
1Naast de in Bijlage 1 opgenomen vaste besprekingen, dient de UP bereid te zijn om noodzakelijke besprekingen met de OG en met eventueel overige bij het Onderhoud betrokken of te betrekken partijen te voeren, op eerste verzoek van de OG.
2De UP is verplicht de OG zo spoedig mogelijk te rapporteren inzake tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden ontstane incidenten.
3Overige te registreren gegevens en rapportages die de UP dient te overleggen zijn beschreven in Bijlage 1.
9Vergoeding
1De jaarlijkse Vergoeding energieprestatie voor het financieren, installeren, Preventief en Functioneel onderhouden en het oplossen van Storingen aan de energiezuinige Installaties bedraagt: [•] exclusief BTW en is op prijspeil 20[•].
1De jaarlijkse Vergoeding beheer en onderhoud bedraagt: [•] exclusief BTW en is op prijspeil 20[•].
2Tussen partijen vast te leggen wijzigingen van de omvang van de Werkzaamheden dienen vooraf schriftelijk te worden overeengekomen. Verhoging van de vergoeding door toename van de Werkzaamheden is wel mogelijk. Ter zake van de vooraf overeen te komen prijs zullen Partijen de in Bijlage [•] opgenomen prijzen en tarieven als uitgangspunt hanteren. De bovengenoemde vergoedingen kunnen hierbij niet worden verlaagd.
3De genoemde vergoedingen zijn op prijspeil 20[•] (datum). De aanpassing van vergoedingen wordt jaarlijks per 1 januari, voor het eerst op [•] (datum) en vervolgens voor ieder opvolgend contractjaar per 1 januari van dat opvolgend jaar, berekend. Dit dient in gezamenlijk overleg overeengekomen te worden waarbij het samengesteld BDB indexcijfer bedrijfsgebouwen onderhoud als basis voor de indexering zal gelden. Het indexeringspercentage uit het samengesteld BDB indexcijfer bedrijfsgebouwen onderhoud wordt berekend als gemiddelde over de 12 maanden voorafgaand aan 1 oktober van het voorgaande contractjaar.
10Wijziging in het Onderhoud
1De OG is te allen tijde gerechtigd de omvang van het Onderhoud te wijzigen. De UP is verplicht hieraan zijn medewerking te verlenen. Het bepaalde in Artikel 3 vindt overeenkomstige toepassing.
2Indien OG op haar verzoek blijvende wijzigingen ten aanzien van de oorspronkelijk in het kader van deze Overeenkomst te verrichten werkzaamheden wenst op te dragen, zal zij met de UP minimaal 1 maand van tevoren hierover overleg voeren.
3Indien wijzigingen optreden door omvangrijke renovaties, uitbreiding van de huisvesting dan wel anderszins, zullen de Werkzaamheden in overleg met de UP worden aangepast.
4De OG is te allen tijde verplicht om de Vergoeding beheer en onderhoud, genoemd in Artikel 9, te voldoen. Bij verkoop of leegstand is de OG verplicht de Vergoeding beheer en onderhoud voor de resterende tijdsduur te voldoen.
5De Overeenkomst kan op verzoek, en alleen met instemming van de UP, door de OG overgedragen worden. De overdracht kan alleen plaats vinden bij een verandering in de eigendomsituatie. De mogelijk nieuwe partij dient aan te kunnen tonen dat hij de financiële verplichting kan dragen. Wanneer dit niet het geval is, is overdracht van deze Overeenkomst niet mogelijk.
11Beperking of onderbreking van de levering
1De UP staat in voor de continuïteit van levering. Indien zich omstandigheden voordoen waardoor de levering wordt of moet worden onderbroken, zal de UP het redelijkerwijs mogelijke doen om op kortst mogelijke termijn levering te hervatten.
2De UP kan, indien dit naar zijn oordeel noodzakelijk of gewenst is, in het belang van de veiligheid of in geval van redelijkerwijs te duchten gevaar voor schade - zo mogelijk na voorafgaande waarschuwing - de levering gedurende een zo kort mogelijke tijd beperken of onderbreken.
3De UP kan, indien dit naar zijn oordeel noodzakelijk of gewenst is, de levering gedurende een zo kort mogelijke tijd beperken of onderbreken voor de uitvoering van onderhoud of nadere werkzaamheden. Het tijdstip en duur van de beperking of de onderbreking worden door de UP bepaald en medegedeeld, zo mogelijk na overleg met de OG.
4De UP is bevoegd na voorafgaande waarschuwing – tenzij zulks om redenen van veiligheid redelijkerwijs niet mogelijk is – de aansluiting dan wel andere in het kader van de Overeenkomst aangebrachte apparatuur geheel of gedeeltelijk weg te nemen of te deactiveren indien en zolang in enig opzicht de Overeenkomst dan wel de geldende wettelijke regelingen en voorschriften niet worden nagekomen.
5De in lid 4 bedoelde maatregelen worden pas ongedaan gemaakt nadat de redenen daarvoor zijn weggenomen en de kosten van deze maatregelen en van het ongedaan maken ervan, alsmede de eventueel door UP in verband hiermede geleden schade, door of ten behoeve van de OG geheel zijn voldaan. Aan het ongedaan maken van de maatregelen kan de UP nadere voorwaarden verbinden.
6De UP is niet aansprakelijk voor eventuele schade ontstaan door het gerechtvaardigde gebruik van zijn bevoegdheden als bedoeld in dit Artikel.
12Meten & Verificatie
1De UP is verplicht een Meetinrichting in te stellen en dit systeem te exploiteren en te onderhouden tot het moment van vereffening na de uitvoering van de Overeenkomst. Dit systeem is geschikt voor het genereren van gegevens die aantonen in hoeverre de energie-eisen van de individuele Gebouwen zijn verlaagd door toedoen van de door de UP uitgevoerde maatregelen.
2De in Lid 1 verkregen meetgegevens zijn bindend.
3De Meetinrichting is op afstand uitleesbaar. Als regel wordt [•] per jaar de stand van de Meetinrichting door de UP opgenomen op een door de UP te bepalen tijdstip.
4De OG draagt er zorg voor dat de meetinrichting steeds goed bereikbaar is en goed kan worden afgelezen. Voorts dient hij de Meetinrichting te beschermen tegen beschadigingen en tegen verbreking van de verzegeling.
5Bij twijfel over de juistheid van de meting kunnen zowel de OG als de UP verlangen dat de Meetinrichting wordt onderzocht. De UP deelt de OG, zoveel mogelijk vooraf, mee wanneer dit onderzoek zal plaatsvinden en/of wanneer de Meetinrichting voor onderzoek zal worden weggenomen. De UP stelt de OG op de hoogte van de onderzoeksmogelijkheden en van de kosten van het onderzoek. Het onderzoek wordt door de UP verricht, tenzij de OG een onderzoek door een andere daartoe bevoegde instantie verlangt. De OG is gerechtigd bij het onderzoek aanwezig te zijn of zich te doen vertegenwoordigen. De meting wordt geacht juist te zijn wanneer bij nominaal meetvermogen van de meetinrichting de door de fabrikant van de Meetinrichting gegarandeerde maximaal te verwachten afwijking het nominaal meetvermogen met niet meer dan [•]% ([•] procent) overschrijdt.
6De kosten van het onderzoek van de Meetinrichting zijn voor rekening van degene op wiens verzoek het onderzoek wordt verricht.
7Indien volgens het onderzoek de afwijking groter is dan is toegestaan komen de kosten van het onderzoek ten laste van de UP indien de meetinrichting door de UP wordt beheerd inclusief de eventuele kosten die de OG heeft gemaakt om zich te laten vertegenwoordigen bij het onderzoek van de meetinrichting. Deze laatste kosten draagt de OG zelf.
8De UP houdt de meetinrichting beschikbaar voor nader onderzoek tot 6 weken na verzending van het resultaat van het onderzoek. Ingeval een geschil aanhangig wordt gemaakt, dient de UP de desbetreffende meter te bewaren respectievelijk bij eventuele herplaatsing te kunnen traceren tot er een onherroepelijke rechterlijke uitspraak is gedaan in het geschil of het geschil definitief is beëindigd. Indien de Meetinrichting niet door de UP wordt beheerd, gelden de in dit lid bedoelde verplichtingen voor de OG.
9Indien uit het onderzoek blijkt dat de afwijking van de meetinrichting groter is dan toegestaan, stelt de UP de geleverde hoeveelheid vast aan de hand van de uitkomst van het onderzoek. Herberekening zal plaatsvinden over de periode dat de meetinrichting onjuist heeft gefunctioneerd, teruggerekend vanaf het moment van het verwijderen van de ondeugdelijke meetinrichting.
10Het Nederlands Meet Instituut (NMI) of een andere instelling met ijkbevoegdheid voert minimaal 1 keer per [•] jaar een inspectie uit van de gebruikte meetapparatuur en rapporteert hierover aan alle desbetreffende partijen.
13Facturering en betaling
1De UP zal eens per kwartaal een factuur verzenden voor in het afgelopen kwartaal verrichte werkzaamheden ten behoeve van de Overeenkomst. De factuur zal pro rata naar de in Artikel 9 genoemde vaste vergoedingen en de bedoelde tarieven worden opgesteld.
2De OG is bevoegd een korting in rekening te brengen indien uit het beoordelingsrapport blijkt dat het resultaat over de gefactureerde periode hiertoe aanleiding geeft. De overeengekomen kortingsregeling is opgenomen in Bijlage 1 bij deze Overeenkomst.
3Facturen dienen te worden verzonden naar het volgende adres: [•].
5Betaling van een factuur zal plaatsvinden binnen 14 dagen nadat de factuur in goede orde bij de OG is ingekomen. De factuur wordt geacht in goede orde bij de OG te zijn ingekomen indien de OG niet binnen zeven dagen na ontvangst van de factuur aan de UP heeft medegedeeld dat daaraan documenten ontbreken welke nodig zijn ter beoordeling van de juistheid van de factuur. Indien de OG tegen de inhoud van de factuur bezwaren heeft, stelt zij de UP onder opgave van reden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 4 weken na ontvangst van de factuur, op de hoogte.
6Overschrijding van (een) betalingstermijn(en) door de OG of niet-betaling door de OG van (een) fact(u)ur(en) op grond van vermoedelijke inhoudelijke onjuistheid van die fact(u)ur(en) of van ondeugdelijkheid van de gefactureerde prestaties geeft de UP niet het recht zijn prestaties op te schorten of te beëindigen of rente te berekenen over het bedrag van de factuur.
14Aansprakelijkheid en vrijwaring
2Ter zake van tekortkomingen in de nakoming van haar verplichtingen is UP slechts aansprakelijk voor zover deze tekortkomingen aan haar schuld te wijten zijn (toerekenbare niet nakoming). Behoudens opzet of grove schuld is aansprakelijkheid van UP voor indirecte-, gevolg- en/of bedrijfsschade altijd uitgesloten.
2UP is evenmin aansprakelijk voor enige schade die ontstaat door of in verband met enig doen of nalaten van andere leveranciers.
3Elke aanspraak tot schadevergoeding dient binnen vijftien werkdagen na de datum waarop de schade is ingetreden dan wel na de datum waarop de schade redelijkerwijs geconstateerd had kunnen worden, door de OG schriftelijk te worden ingediend bij UP. Indien OG niet binnen deze periode een aanspraak indient en de UP daardoor niet tijdig in de gelegenheid wordt gesteld om de schade te inspecteren en/of te beperken, behoudt de UP zich het recht voor om de aanspraak niet verder in behandeling te nemen.
4In alle gevallen waarin de UP gehouden is tot betaling van schadevergoeding is het bedrag per gebeurtenis per jaar beperkt tot [•] ter zake van de levering waardoor of in verband waarmee de schade is veroorzaakt.
5De OG is in overeenstemming met het wettelijk aansprakelijkheidsregime aansprakelijk voor alle schade welke de UP mocht lijden als gevolg van of in verband met het niet (geheel) of gebrekkig nakomen door de OG van haar jegens de UP ingevolge deze Overeenkomst bestaande verplichtingen. alsmede voor schade welke de UP lijdt als gevolg van het feit dat OG haar jegens derde energieleveranciers ingevolge enige andere Overeenkomst bestaande verplichtingen niet althans onvoldoende nakomt.
6De OG is niet aansprakelijk voor en UP zal de OG vrijwaren tegen schade aan en verlies van machines, gereedschappen en materialen van UP.
7Onder derden wordt voor de toepassing van de Overeenkomst mede verstaan personeel van de OG, door de OG ingeschakelde derden en personeel van deze derden.
8De UP vrijwaart de OG tegen aanspraken van derden wegens inbreuk op intellectuele eigendomsrechten, vergelijkbare aanspraken op knowhow, ongeoorloofde mededinging daaronder mee begrepen.
9De UP heeft een geheimhoudingsplicht met betrekking tot het geen in deze Overeenkomst en bijbehorende bijlagen wordt vermeld.
15Verzekering
1De UP dient de volgende verzekeringen te hebben en in stand te houden in verband met de uitvoering van de Overeenkomst, afgesloten bij verzekeraars en tegen voorwaarden die de goedkeuring behoeven van de OG. Geen der hierna genoemde voorzieningen beperkt in enig opzicht de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de UP:
- Bedrijfs W.A.-verzekering met een dekking van ten minste € 2.500.000,- per gebeurtenis leidend tot materiële schade, letsel en / of overlijden;
- W.A.M.-verzekering voor voertuigen, al of niet in eigendom, met een dekking die voldoet aan de wettelijk voorgeschreven eisen;
- CAR-verzekering afgesloten voor de Werkzaamheden die voortvloeien uit de Overeenkomst. Deze is als Bijlage [•] bijgevoegd.
De polissen van de UP zullen de OG en de UP als verzekerde partijen vermelden, al naar gelang hun respectievelijke belangen, en zullen een afstandsverklaring inhouden van het recht van regres van de verzekeraar(s) jegens de OG. De UP zend jaarlijks direct na ontvangst een kopie van de polis voor het komende jaar aan de OG, met een bewijs van betaling van de premie voor dat jaar.
3De voorgeschreven verzekeringsdekking dient in stand te worden gehouden gedurende de volledige periode waarin voor de UP verplichtingen jegens OG uit de Overeenkomst kunnen voortvloeien.
4Indien de UP gedurende enig moment nalatig blijft een van de (wettelijk) voorgeschreven verzekeringen af te sluiten of indien een verzekering beëindigd wordt heeft de OG het recht om zelf in deze verzekering te voorzien en de hiermee gemoeide premie(s) en kosten in mindering te brengen op de opdrachtsom.
5De UP cedeert hierbij alle aanspraken ter zake van uitkeringen van verzekeringspenningen aan de OG.
16Niet toerekenbare tekortkomingen
1Als een niet toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst door de UP wordt beschouwd elke gebeurtenis die redelijkerwijs niet voorzien, beheerst en voorkomen kan worden door de UP en die de UP verhindert zijn verplichtingen jegens OG na te komen.
2Onder een niet toerekenbare tekortkoming wordt in ieder geval niet verstaan: gebrek aan, ziekte van en/of stakingen door Medewerkers van de UP of door de UP ingeschakelde derden, vertraging in de aanlevering van materialen of ongeschiktheid van materialen en liquiditeits- en/of solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de UP.
17Duur van de Overeenkomst
1Deze Overeenkomst wordt aangegaan per [•] (datum) voor de duur van [•] maanden tot en met [•] (datum). De werkzaamheden dienen aan te vangen op 31 december 20[•] (jaartal) om 0:00 uur. Verplichtingen die naar hun aard bestemd zijn om ook na de beëindiging van de Overeenkomst voort te duren, blijven na beëindiging van de Overeenkomst bestaan.
2Partijen hebben ieder het recht de Overeenkomst met inachtneming van Artikel 16 tussentijds met opgaaf van redenen op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van twee (2) kalendermaanden, indien:
a. de andere Partij in gebreke is met de nakoming van de Overeenkomst en nakoming niet alsnog heeft plaatsgevonden binnen de door de andere Partij in een schriftelijke aanmaning daartoe gestelde redelijke termijn;
b. de andere Partij in staat van faillissement is verklaard dan wel aan haar surséance van betaling is verleend, dan wel dat een aanvraag daartoe is ingediend;
c. de OG voornemens is de Gebouwen te slopen of zodanig te wijzigen dat de Installaties niet gehandhaafd kunnen blijven;
Indien één van de Partijen van de bevoegdheid als bedoeld in lid 2 gebruik maakt, zal hij dit na de in het voorafgaande lid genoemde termijn per aangetekend schrijven aan de andere partij mededelen.
4Bij verkoop van de Gebouwen waar deze Overeenkomst op van toepassing is zal het geen bepaald in Artikel 18 van toepassing zijn.
5In geval van tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst zal de beëindigingsvergoeding als volgt worden vastgesteld:
a) [•]% van de Vergoeding energieprestatie voor de resterende looptijd van de Overeenkomst;
b) [•]% van de Vergoeding beheer en onderhoud voor de resterende duur van de Overeenkomst.
De te hanteren disconteringsvoet bedraagt [•] %.
Indien de OG één of meer van zijn verplichtingen niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, in staat van faillissement wordt verklaard, (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt, overgaat tot liquidatie van zijn bedrijf, alsmede wanneer zijn vermogen geheel of gedeeltelijk in beslag wordt genomen, heeft UP het recht om de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of om de Overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling geheel of gedeeltelijk door een schriftelijke verklaring te ontbinden, één en ander naar haar keuze en steeds met behoud van enig haar toekomend recht op vergoeding van kosten, schade en interesten.
7Het gebruik door de UP van haar bevoegdheden als bedoeld in het bovenstaande lid kan niet leiden tot aansprakelijkheid van UP voor eventuele daaruit ontstane schade.
18Contractoverdracht
1De Overeenkomst blijft van kracht indien de rechtsvorm van een Partij wordt omgezet in een andere of indien een Partij haar onderneming overdraagt aan een andere rechtspersoon. Partijen kunnen zonder schriftelijke toestemming over en weer hun rechten en verplichtingen voortvloeiende uit de Overeenkomst niet overdragen aan een derde.
2OG verplicht zich, onherroepelijk en om niet, om bij de gehele of gedeeltelijke overdracht van eigendom van de Gebouwen de rechten en verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst op te leggen aan elke nieuwe eigenaar. Indien OG tekortschiet in de nakoming van deze verplichting is hij, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, gehouden om direct alle schade, die de UP daar door lijdt, te vergoeden.
19Geheimhouding
1Partijen zullen het bestaan, de aard en de inhoud van de Overeenkomst geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken zonder schriftelijke toestemming van de andere partij. Partijen zullen op de eerste aanvraag van de andere partij alle materialen en documentatie, inclusief uittreksels en kopieën daarvan, beschikbaar gesteld door de andere partij in verband met de Overeenkomst retourneren.
2Partijen verbinden zich om alle gegevens en informatie betreffende of samenhangende met de cliënten, producten, bedrijfsvoering en de organisatie van de andere partij, die deze partij in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komen vertrouwelijk te behandelen, geheim te houden en voor geen ander doel te gebruiken dan waartoe deze zijn verstrekt.
3Partijen verplichten zich tevens om zijn Medewerkers en/of hulppersonen die direct of indirect betrokken zijn bij de uitvoering van de Overeenkomst dezelfde geheimhouding op te leggen en zal hen zo nodig een geheimhoudingsverklaring laten ondertekenen.
4Partijen dragen er zorg voor dat de aan Medewerkers en/of hulppersonen opgelegde geheimhoudingsplicht na het beëindigen van de Werkzaamheden of Overeenkomst voortduurt.
5Het is partijen niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming van de andere partij op enige wijze in de publiciteit te treden met betrekking tot de Overeenkomst, dan wel gebruik te maken van de naam, het logo of de huisstijl van de andere partij.
20Geschillen
1Ter voorkoming van juridische geschillen zullen eerst alle mogelijkheden voor het buiten rechte oplossen van een geschil worden uitgeput. Indien geen overeenstemming kan worden bereikt en het meningsverschil hoofdzakelijk een feitenkwestie, technische kwestie of berekeningsprocedure ingevolge deze Overeenkomst betreft, dan zullen de partners allereerst een openbaar aangestelde en beëdigde deskundige als bemiddelaar inschakelen om het geschil te beslechten. De deskundige dient aantoonbare expertise te hebben met het bepalen van energie- en warmtevereisten van gebouwen. Mochten Partijen bij deze Overeenkomst het niet eens worden over een deskundige, dan hebben beide het recht de voor de locatie van de Gebouwen bevoegde Kamer van Koophandel en Fabrieken te verzoeken een deskundige te benoemen, waarbij rekening wordt gehouden met de in deze Overeenkomst uiteengezette kwalificatiecriteria. De beslissing van de deskundige is definitief. Beide partners leggen zich reeds nu voor alsdan neer bij het oordeel van de deskundige en erkennen de beslissing als zijnde bindend, ook in een eventueel aan te spannen gerechtelijke procedure. De in het ongelijk gestelde Partij draagt de kosten van het oordeel van de deskundige.
2Indien het niet mogelijk blijkt geschillen buiten rechte op te lossen, zullen geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te [•].
3Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk toegestaan door de OG zal de UP het werk niet neerleggen of vertragen vanwege geschillen of procedures.
21Toepasselijk recht en wettelijke voorschriften
1Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
2De UP dient zich te houden aan alle nationale, provinciale, gemeentelijke en andere wetten, verordeningen, normen en standaarden en door bevoegde instanties gestelde eisen en voorwaarden met betrekking tot werknemers, sociale voorzieningen, arbeidsvoorschriften, veiligheid, materiaal, milieu, belastingen etc.
3De UP dient er voor zorg te dragen dat alle benodigde officiële documenten en goedkeuringen door de overheid en andere instanties beschikbaar zijn, die nodig zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.
4Indien één of meer bepalingen van de Overeenkomst onverbindend zouden mogen blijken dan blijven de overige bepalingen van de Overeenkomst onverminderd van kracht en verbinden partijen zich om de niet verbindende bepalingen te vervangen door bepalingen die wel verbindend zijn en de oorspronkelijke bedoeling van partijen zoveel als mogelijk benadert.
22Algemene verplichtingen
1De OG draagt er zorg voor dat de opstelling- en opslagruimte goed bereikbaar blijft. Indien de aangebrachte installatie en de daarbij behorende goederen niet goed bereikbaar zijn door handelen of nalaten van de OG of eigenaar van de Gebouwen, heeft de UP, na aanmaning het recht om op kosten van de OG de belemmeringen voor de bereikbaarheid weg te nemen, wijzigingen in het tracé van de Installaties en de aansluiting aan te brengen, dan wel een geheel nieuwe aansluiting tot stand te brengen.
2De OG verleent de UP het recht van toegang tot en betreding van de Gebouwen zodat de UP de vereiste diensten kan verlenen. Bij het gebruik maken van dat recht is de UP verplicht om rekening te houden met de normale werkuren van de desbetreffende verantwoordelijke werknemers van de persoon/instelling die verantwoordelijk is voor het gebouw. De OG zal ervoor zorgen dat de gebruikers en eventuele huurders dit recht van toegang en betreding niet beperken zonder het echter voor de UP mogelijk te maken om eventuele andere claims van welke aard ook in te dienen. De OG is niet aansprakelijk voor de schade die tijdens hun aanwezigheid in de gebouwen is toegebracht aan de UP of de door hem ingeschakelde derde partijen.
3De OG en de persoon/instelling die verantwoordelijk is voor de Gebouwen zorgen ervoor dat de informatie die vereist is voor de nakoming van de Overeenkomst, op zijn verzoek schriftelijk, aan de UP wordt verstrekt en dat kopieën van relevante documenten na een daartoe strekkend schriftelijk verzoek van de UP en op kosten van de UP ter beschikking worden gesteld aan de UP.
4De persoon/instelling die verantwoordelijk is voor de Gebouwen zal, behalve in het geval van dreigend gevaar, geen wijzigingen uitvoeren met betrekking tot de faciliteiten en de apparatuur geïnstalleerd, geëxploiteerd, onderhouden of geoptimaliseerd door de UP en/of met betrekking tot de instellingen daarvan.
5Indien mogelijk zal de OG de UP informeren omtrent aanzienlijke wijzigingen in de gebruiksvoorwaarden van de Gebouwen, uiterlijk 3 maanden voordat die maatregelen worden uitgevoerd.
6Indien de UP kan aantonen, dat de uitgevoerde energiebesparende maatregelen niet de verwachte besparingsresultaten opleveren, als gevolg van een verslechtering van de feitelijke energierelevante staat van de buitenkant van de Gebouwen, moet de Baseline van de energiekosten dienovereenkomstig worden aangepast. Indien de structurele onderhoudsmaatregelen van de OG een energiebesparend effect hebben, moet de Baseline van de energiekosten worden gewijzigd op een manier dat een door de OG aangetoonde succesvolle verlaging van de energiekosten volledig ten gunste van de OG komt.
7De OG staat er jegens UP voor in dat hij, op de datum waarop de Overeenkomst een aanvang dient te nemen, geen lopende contractuele verplichtingen meer heeft bij een of meerdere andere leverancier(s).
8Geen rechtsverwerking: Mocht één Partij of mochten beide Partijen op enig moment geen nakoming eisen van één of meerdere bepalingen van deze Overeenkomst, dan wel geen beroep doen op haar/hun rechten uit deze Overeenkomst, dan zal dit niet mogen worden opgevat als een afstand van het recht om dit op een later ogenblik wel te doen, noch zal dit op enigerlei wijze deze Overeenkomst dan wel de rechten en verplichtingen van Partijen onder deze Overeenkomst op andere wijze beperken.
9Leveringen aan derden: Indien de Overeenkomst wordt beëindigd, zal de UP de in de Gebouwen aangebrachte installatie nog mogen gebruiken voor de levering aan derden, onverminderd het recht van de UP de in of op het onroerend goed aangebrachte installatie van de UP of aansluiting respectievelijk de andere door hem in het kader van de Overeenkomst aangebrachte apparatuur alsdan te verwijderen of te deactiveren. De OG/eigenaar waarborgt het ongestoord gebruik van de opstellingsruimte ten behoeve van de installatie door UP. Indien de installatie van de UP en de aansluiting in het onroerend goed structureel buiten gebruik is, kan de UP de opstellingsruimte ontruimen.
10Gevestigde zakelijke rechten op de Installaties: Indien op de in het onroerend goed aangebrachte installatie en de daarbij behorende goederen van de UP een zakelijk recht is gevestigd, zullen de rechten en verplichtingen van beide partijen mede worden beheerst door de bepalingen van de in dat verband aangegane zakenrechtelijke Overeenkomst. In geval van tegenstrijdigheid tussen de zakenrechtelijke Overeenkomst en de bepalingen van de onderhavige Overeenkomst prevaleert de zakenrechtelijke Overeenkomst.
23Eigendom nieuw aangebrachte Installaties
1Het respectievelijk de door de UP in of op het Perceel aangebrachte (gedeelte van de) Installatie van UP, Aansluiting en andere door de UP in het kader van de Overeenkomst aangebrachte apparatuur zijn en blijven eigendom van de UP. De OG is verplicht de nodige maatregelen te nemen en/of zijn medewerking te verlenen om het eigendomsrecht van de UP te waarborgen, bijvoorbeeld door het verlenen van een door de UP nader te specificeren zakelijk recht aan de UP, zoals een zelfstandig recht van opstal.
Terug naar bovenHoofdstuk Bijlage 1 - Outputspecificatie
1Werkzaamheden
1Inleiding
De in dit document omschreven Werkzaamheden betreffen het installeren van een energiezuinige installatie en het volgens prestatie-afspraken in conditie houden van deze Installatie welke zijn aangebracht op de locatie [•] (naam locatie) te [•] (plaats) in opdracht van [•] (naam OG) door middel van Preventief, Functioneel en Storingsonderhoud.
Een en ander onder aansturing van [•] (functie) van [•] (naam OG).
Ingegaan wordt op taken van de UP, responstijden, omvang van de te onderhouden Installaties, te leveren prestaties, registratie, rapportages en kostenverrekening en energieprestatie. Daarnaast wordt ingegaan op overlegstructuren, contactpersonen, prestatiebeoordeling en beoordeling van de energieprestatie.
De Werkzaamheden in het kader van Vervangingsonderhoud zijn inbegrepen in de Vergoeding beheer en onderhoud voor zover dit onderdelen betreft die door de UP zijn aangebracht.
Taken
De UP houdt de onder de Overeenkomst vallende Installaties met de daartoe behorende apparatuur in de gewenste conditie. Tevens dient een continu functioneren te worden bewerkstelligd. Daartoe worden eisen gesteld aan de bedrijfszekerheid van Installaties en responstijden op (storings)meldingen. De UP bereikt dit doel door het verrichten van Preventief en Storingsonderhoud aan de door hem aangebrachte Installaties zoals geïnventariseerd in Appendix 2. De UP stelt hiertoe jaarlijks een preventief onderhoudsplan op en voert dit uit. Dit is een plan voor alle reguliere (c.q. jaarlijks terugkerende) onderhoudswerkzaamheden. In dit plan zijn opgenomen de uit te voeren onderhoudsactiviteiten met de daar bij behorende frequentie van onderhoudswerkzaamheden en controles. Een en ander minimaal te specificeren voor de volgende soorten installaties en volgens de indeling van NL SFB NR AANDUIDING [•].
De UP heeft voor de uitvoering van het Storingsonderhoud een adequate organisatie. De tot het contract behorende geplande werkzaamheden zullen worden uitgevoerd binnen de voor de OG geldende normale kantooruren, te weten op Werkdagen van 07.30 uur tot 18.00 uur.
3Responstijden en consignatiedienst
Storingen aan Installaties dienen binnen deze Overeenkomst tijdig en op adequate wijze te worden verholpen. Zij worden geacht te zijn opgelost wanneer tenminste afdoende noodmaatregelen zijn getroffen, zodat de bedrijfsvoering van de [•] (naam OG) niet wordt belemmerd.
De responstijd geldt voor meldingen van klachten en storingen en geeft de maximale duur van de tijd per storing vanaf signalering aan.
Responstijd
- Prioriteit 1: urgente storingen en calamiteiten die de bedrijfsvoering van het primaire proces direct verstoren. In deze gevallen dient de UP binnen 0,5 uur contact op te nemen met [•] (naam OG) (zoals onder 1.4 is aangegeven) en de Werkzaamheden op de locatie binnen 3 uur aan te vangen en zonder onderbreking uit te voeren tot deze zijn afgerond.
- Prioriteit 2: reguliere klachten en storingen waarbij er sprake is van een verstoring van het primaire. Deze Werkzaamheden dienen binnen kantoortijden 4 uur na melding te worden aangevangen en binnen 5 kalenderdagen te worden afgerond.
4Bereikbaarheid en melding van Storingen
De UP is te allen tijde telefonisch bereikbaar via een centrale meldkamer voor urgente storingen en calamiteiten en zorgt voor reactie en afhandeling hiervan binnen de gestelde responstijden.
De UP kan op verschillende manieren opgeroepen bij storingen en calamiteiten:
Telefoonnummer: [•]
Email: [•]
Inventarisatie en conditiemeting
De te onderhouden Installaties of Installatie-onderdelen zijn vermeld onder paragraaf 1.2, waarbij de indelingssystematiek van de NL-SFB geldt. Voor een gespecificeerd overzicht van de te onderhouden Installaties welke is opgenomen in deze Bijlage 1 onder Appendix [•].
Per Installatie en hoofdonderdelen zijn de volgende gegevens geïnventariseerd:
1. soort, locatie en code, merk en type;
2. capaciteiten per installatie, bouwjaar/revisiejaar;
3. conditiemeting.
Ad 4. De conditiemeting bestaat uit het toetsen van de installatie aan 2 parameters, te weten:
- gebrek;
- I/O score.
Voor de conditiemeting wordt gewerkt met een 6-puntsschaal, waarbij conditie 1 als beste geldt, en conditie 6 als slechtste. Voor een nadere toelichting op deze parameters en op de gehanteerde methode van conditiemeting wordt verwezen naar Appendix [•] en de NEN 2767. Daarnaast is een toelichting op onderhoudswerkzaamheden opgenomen.
Ten behoeve van de beoordeling van de 'staat van onderhoud' en de 'bedrijfszekerheid', volgens resp. 3.3 en 3.5 van deze Outputspecificatie, zijn bij Bijlage [•] overzichten opgenomen ter invulling van het begrip 'Installaties' bij de beoordeling volgens hoofdstuk 3.
De UP zal tijdens de duur van de Overeenkomst de Installaties minimaal in conditie 3 houden zoals omschreven in de NEN 2767.
De OG wenst de Installaties over de gehele looptijd in de Overeenkomst in ieder geval op conditie 3 te houden. In de eerste twee jaren betreft dit conditie 1. Tot 6 jaar betreft dit conditie 2.
6Kostenverrekening
Preventief en Functioneel onderhoud Alle kosten voor Preventief en Functioneel onderhoud (inclusief uren, materialen/onderdelen en hulpmiddelen) worden volgens de in deze Outputspecificatie vastgelegde prestatieafspraken tegen een vaste jaarlijkse Vergoeding beheer en onderhoud afgehandeld.
Storingen
Het oplossen van Storingen komt volledig voor rekening van de UP. Dit geldt echter niet wanneer deze storingen door verkeerd gebruik of Molest, door OG dan wel personeel van de OG of bezoekers worden veroorzaakt.
Storingen die veroorzaakt worden door onderdelen van de installatie die niet door de UP zijn aangebracht en waarvan de werkzaamheden niet binnen dit contract omschreven zijn, worden verrekend op basis van werkelijke uren en materiaalgebruik. De garantietermijn voor het geleverde werk en/of diensten behorende bij deze storing bedraagt 24 maanden. De garantietermijn voor de installatieonderdelen, die vervangen zijn om deze storing op te heffen, is overeenkomstig de door de fabrikant/leverancier afgegeven productgarantie(s), met een minimum van 48 maanden.
Overige afspraken
De UP garandeert dat vervangende onderdelen tijdig beschikbaar zijn, conform de verplichtingen voortkomende uit deze omschrijving van de werkzaamheden en genoemde responstijden.
Alle kosten voor de geleverde energiediensten in de Gebouwen (inclusief uren, materialen/onderdelen en hulpmiddelen) worden volgens de in hoofdstuk 4 van de Outputspecificatie vastgelegde prestatieafspraken tegen een vaste jaarlijkse Vergoeding energieprestatie verrekend.
2Overleg en rapportages
1Overleg / aanspreekpunten
De UP levert naar de OG de volgende aanspreekpunten:
- De Projectleider, deze is eenduidig aanspreekpunt voor de OG op de locatie of locaties. Alle werkbesprekingen, rapportages en aanvragen voor meerwerk lopen via deze functionaris of, bij afwezigheid, via zijn vervanger. De Projectleider draagt zorg voor en is verantwoordelijk voor de totale uitvoering van de Overeenkomst, inclusief het naleven van alle prestatie-eisen.
- De Accountmanager, deze is verantwoordelijk voor de Overeenkomst en de bewaking daarvan.
De UP neemt aan de volgende overlegstructuren deel:
1. Voortgangsoverleg en bespreking maandrapportages (één keer per kwartaal per locatie).
Aanwezig:
- Projectleider van de UP of een door de UP aangewezen persoon.
- Technisch coördinator of door hem aangewezen personen.
2. Overleg prestatiemeting (één keer per jaar).
Aanwezig:
- De Accountmanager en Projectleider van de UP.
- Aangewezen persoon van de OG
- (Onafhankelijke adviseur).
3. Contractoverleg (één keer per jaar).
Aanwezig:
- De Accountmanager en Projectleider vanuit de UP.
- Aangewezen persoon van de OG
In het onder 3 genoemde overleg kan de OG in overleg met de UP bijstellingen van de Overeenkomst bespreken, naar aanleiding van de ervaringen opgedaan in het afgelopen Contractjaar. Dit kan leiden tot aanpassingen. De wijzigingen zijn echter niet van financiële aard.
Verslagen besprekingen
Verslagen van de besprekingen zoals genoemd onder punten 1, 2, en 3 van paragraaf 2.1 worden opgesteld door de UP en moeten worden goedgekeurd door de OG. Verslagen van de besprekingen worden uiterlijk twee weken na afloop verstrekt.
3Rapportages
De UP levert jaarlijks in het kader van de besprekingen de volgende vaste rapportages op papier en in elektronische vorm (MS-Office), waarbij voor de lay-out (tenzij anders wordt vermeld) een voorstel aan de OG wordt gedaan:
- Rapportage conditie van de Installaties;
- Energie rapportage;
- Datum schema voor Preventief onderhoud;
- Klachten en storingen en responstijden ten behoeve van prestatiemeting;
- Plannen ter verbetering van eigen prestatie en aanbevelingen aan de OG;
- Meerjarenonderhoudsplanning ten behoeve van Vervangingsonderhoud;
- Veiligheids-, milieu- en gezondheidsjaarverslag en veiligheids-, milieu-, en gezondheidsplan.
Meerjarenonderhoudsplanning
De onderhoudswerkzaamheden worden door de UP in een MJOP inzichtelijk gemaakt. De OG heeft dan kennis genomen van de eventuele werkzaamheden aan de Installaties. De OG kan zijn medewerkers over eventuele veroorzaakte hinder inlichten.
5Veiligheids-, milieu- en gezondheidsplan en verslag
In het [•] [aantal noemen, hangt af van de grootte van de Werkzaamheden] jaarlijks uit te brengen veiligheids- milieu en gezondheidsplan voor de werkzaamheden staat tenminste weergegeven:
- Een risico-inventarisatie en -evaluatie en een plan van aanpak van de te nemen veiligheids-, gezondheids- en milieumaatregelen, voorzieningen, samenwerking en overleg en wijze van bewaking van het plan;
- Een verslag van de genomen veiligheids-, gezondheids- en milieumaatregelen, voorzieningen, samenwerking en overleg, alsmede het verzuim en de verzuimoorzaken over het afgelopen jaar.
De risico-inventarisatie van de UP dient tenminste te voldoen aan de eisen van het V&G-plan welke is opgenomen in deze Overeenkomst onder Bijlage [•].
3Beoordeling prestatie beheer en onderhoud
3Inleiding
Het algemene uitgangspunt voor de beoordeling is als volgt:
goed - voldoet volledig aan de norm
redelijk - voldoet op enkele punten niet aan de norm, zij het in beperkte mate
matig - voldoet op meerdere punten niet aan de norm, zij het in beperkte mate
slecht - voldoet op veel punten niet aan de norm, zij het in beperkte mate òf voldoet op enkele punten in ruime mate niet aan de norm
Beoordelingscriteria
De UP wordt beoordeeld op de volgende prestatie-indicatoren:
- 3.2.1 Gebruikerstevredenheid
Dit aspect omvat de mate van tevredenheid van gebruikers van de Gebouwen met betrekking tot het binnenklimaat en de kwaliteit van dienstverlening van de UP en wordt eens per jaar gemeten op basis van korte enquêtes onder gebruikers en facility managers.
- 3.2.2 Comfort
Dit omvat de normwaarden voor binnenklimaat en de maximaal toegestane afwijkingen van deze normen.
- 3.2.3 Staat van onderhoud
Dit omvat het handhaven van de gewenste staat (conditieniveau) van onderhoud van de te onderhouden Gebouwen en installaties.
-3.2.4 Afhandeling werkplan
Het volgen van een vooraf aangegeven werkplan voor onderhoud van de Installaties.
- 3.2.5 Bedrijfszekerheid
Deze geeft het maximale aantal storingen per installatie aan gedurende bedrijfsuren.
- 3.2.6 Responstijd
Deze geeft de maximale duur van de tijd per storing vanaf signalering aan.
- 3.2.7 Algemene indruk UP
Deze geven de totale indruk van de Werkzaamheden van de UP weer.
Registratie beoordelingscriteria totaal
4Mogelijke sancties
5Tekortkomingen
4Beoordeling Energieprestatie
1Berekenwijze Vergoeding energieprestatie
OG betaalt jaarlijks aan UP een Vergoeding energieprestatie voor de geleverde energiediensten in de Gebouwen. De Vergoeding energieprestatie is gebaseerd op het gemiddelde energieverbruik per jaar in de Gebouwen, opgesplitst in Gas Baseline, Elektra Baseline en Warmte Baseline. Deze Baseline-waarden zijn eenmalig vastgesteld bij aanvang van de Overeenkomst en vastgelegd in Bijlage [•].
De Vergoeding energieprestatie is een optelling van:
[Gas Baseline] x [prijs 20[•] (jaartal)/m3 gas]
[Elektra Baseline] x [prijs 20[•] (jaartal)/kWh elektra]
[Warmte Baseline] x [prijs 20[•] (jaartal)/GJ warmte]
De Vergoeding energieprestatie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens Artikel 9 Algemene Voorwaarden.
OG betaalt jaarlijks aan UP een Vergoeding energieprestatie voor de geleverde energiediensten in de Gebouwen. De Vergoeding energieprestatie is gebaseerd op de Energy Baseline van de Gebouwen en een gegarandeerde energiereductie. De Energy Baseline is vastgesteld op basis van historische verbruiksgegevens en metingen in de Gebouwen en is opgesplitst in Gas Baseline, Elektra Baseline en Warmte Baseline. De gegarandeerde energiereductie is eenmalig vastgesteld op basis van een EPA-Utiliteitsbouw en aanvullende berekeningen. De Energy Baseline en de gegarandeerde energiereductie zijn vastgelegd in Appendix [•].
De Vergoeding energieprestatie is een optelling van:
[Gas Baseline] x [prijs 20[•] (jaartal)/m3 gas] x [[•]% reductie op Gas Baseline]
[Elektra Baseline] x [prijs 20[•] (jaartal)/kWh elektra] x [[•]% reductie op Elektra Baseline]
[Warmte Baseline] x [prijs 20[•] (jaartal)/GJ warmte] x [[•]% reductie op Warmte Baseline]
De Vergoeding energieprestatie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens Artikel 9.
2Berekenwijze bonus/malus Energieprestatie
Door middel van onderhoud, beheer en monitoring van de Gebouwen en de Installaties heeft de UP invloed op de te leveren Energieprestatie. De door de UP te leveren Energieprestatie staat los van de prestatie voor onderhoud en beheer. De bonus/malusregeling voor de Energieprestatie wordt dan ook niet berekend over de Vergoeding beheer en onderhoud, maar over het verschil tussen de Gerealiseerde energiekosten en de Vergoeding energieprestatie.
UP meet en rapporteert maandelijks de Energy Performanceline van de Gebouwen, opgesplitst in gas (m3), elektra (kWh) en warmte (GJ). De rapportages vormen de basis voor de bepaling van de bonus/malus over de Energieprestatie en voegt 12 rapportages aan het eind van ieder boekjaar samen tot een jaarrapportage. UP corrigeert de jaarlijkse Energy Performanceline voor veranderende Productiefactoren of Invloedfactoren volgens de internationale standaard voor Monitoring en Verificatie IPMVP en NEN 5060 (Referentie buitenklimaat).
De Gerealiseerde energiekosten gedurende een jaar is een optelling van:
[Gas Performanceline in m3] x [prijs 20[•] (jaartal)/m3 gas]
[Elektra Performanceline in kWh] x [prijs 20[•] (jaartal)/kWh elektra]
[Warmte Performanceline in GJ] x [prijs 20[•] (jaartal)/GJ warmte]
De Gerealiseerde energiekosten wordt jaarlijks geïndexeerd volgens Artikel 9.
Bij twijfel over de juistheid van de Gerealiseerde energiekosten zal een onafhankelijke derde partij de onderliggende stukken, correctieberekeningen etc. beoordelen volgens Artikel 12 Algemene Voorwaarden.
Bonus/malus berekening Energieprestatie
Als over een jaar gemeten het verschil tussen de Vergoeding energieprestatie en de Gerealiseerde energiekosten > 0 bedraagt de bonus voor de UP 50% van dit verschil.
Als over een jaar gemeten het verschil tussen Vergoeding energieprestatie en de Gerealiseerde energiekosten < 0 bedraagt de malus voor de UP 100% van dit verschil.
Door middel van onderhoud, beheer en monitoring van de Gebouwen en de Installaties heeft de UP invloed op de te leveren Energieprestatie. De door de UP te leveren Energieprestatie staat los van de prestatie voor beheer en onderhoud. De bonus/malusregeling voor de Energieprestatie wordt dan ook niet berekend over de Vergoeding beheer en onderhoud maar over het verschil tussen de Gerealiseerde Energiekosten en de Vergoeding energieprestatie.
UP meet en rapporteert maandelijks de Energy Performanceline in de Gebouwen, opgesplitst in gas (m3), elektra (kWh) en warmte (GJ). De rapportages vormen de basis voor de bepaling van de bonus/malus over de Energieprestatie en voegt de 12 rapportages aan het eind van ieder boekjaar samen tot een jaarrapportage. UP corrigeert de jaarlijkse Energy Performanceline voor veranderende Productiefactoren of Invloedfactoren volgens de internationale standaard voor Monitoring en Verificatie IPMVP en NEN 5060 (Referentie buitenklimaat).
De Gerealiseerde energiekosten is een optelling van:
([Gas Baseline gas] - [Gas Performanceline in m3]) x [prijs 20[•] (jaartal)/m3 gas]
([Elektra Baseline in kWh] - [Elektra Performanceline in kWh]) x [prijs 20[•] (jaartal)]/kWh elektra]
([Warmte Baseline in GJ] - [Warmte Performanceline in GJ]) x [prijs 20[•] (jaartal)/GJ warmte]
De Gerealiseerde energiekosten wordt jaarlijks geïndexeerd volgens Artikel 9.
Bij twijfel over de juistheid van de Gerealiseerde energiekosten zal een onafhankelijke derde partij de onderliggende stukken, correctieberekeningen etc. beoordelen volgens Artikel 12.
Bonus/malus berekening Energieprestatie
Als over een jaar gemeten het verschil tussen de Vergoeding energieprestatie en de Gerealiseerde energiekosten > 0 bedraagt de bonus voor de UP 50% van dit verschil.
Als over een jaar gemeten het verschil tussen de Vergoeding energieprestatie en de Gerealiseerde energiekosten < 0 bedraagt de malus voor de UP 100% van dit verschil.
3Aanvullende energiebesparende maatregelen
De UP kan tijdens de looptijd van de Overeenkomst extra energiebesparende maatregelen nemen. Deze maatregelen dienen door de OG goedgekeurd te worden en zullen worden gefinancierd door de UP.
De extra besparende maatregelen zullen zorgdragen voor een verbetering van de Baseline. De UP ontvangt maximaal [•]% van het verschil tussen de oorspronkelijke Baseline en de nieuwe Baseline. Dit geldt voor de gehele resterende contractduur.
De UP en OG zullen met elkaar in overleg treden bij het bepalen van de nieuwe Baseline.
In Bijlage [•] worden aanvullende energiebesparende maatregelen inclusief berekeningen omschreven.
Maatregelen ten behoeve van een gunstigere energieprestatie van de Gebouwen mogen geen invloed hebben op het gebruik en de functionaliteiten van de Gebouwen.
Terug naar bovenDisclaimer
Dit Document is samengesteld op basis van de Menukaart Prestatiecontracten, welke is ontwikkeld in opdracht van en in samenwerking met het Platform Duurzame Huisvesting, AT Osborne en AHB Consultancy (de “Partijen”).
Dit Document wordt aangeboden op een “As Is” basis. De Partijen sluiten uitdrukkelijk alle garanties uit, inclusief maar niet uitsluitend de garanties dat:
- de aangeboden inhoud commercieel toe te passen is;
- de informatie bruikbaar is voor specifieke doeleinden;
- dat de informatie geen inbreuk maakt op intellectuele eigendomsrechten van derden.
De Partijen aanvaarden geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor enige schade, letsel, of aanspraken van derden voortvloeiend uit of gerelateerd aan:
- verschrijvingen, fouten en/of omissies van dit Document of de inhoud daarvan, inclusief technische onjuistheden en typefouten;
- de inhoud van websites van derden die middels links, geplaatst in dit Document bereikbaar zijn;
- uw gebruik van dit Document.
Aansprakelijkheidsbeperking
In geen geval zijn de Partijen aansprakelijk voor directe, indirecte, speciale, incidentele of gevolgschade voortkomend uit enig gebruik van de informatie vermeld in dit Document, inclusief doch niet uitsluitend de aansprakelijkheid voor gederfde winst, verlies van data of enig ander gevolg.
Vrijwaring
U stemt er bij voorbaat mee in om de Partijen te vrijwaren tegen alle claims, schade en kosten, inclusief de kosten van juridische bijstand, voortkomend uit uw gebruik van dit Document.
Copyright
Tenzij anders aangegeven zijn de afbeeldingen, de grafische vormgeving, de buttons en de tekst weergegeven in dit Document het exclusieve eigendom van de Partijen. Behoudens voor huiselijk en/of persoonlijk gebruik mogen deze zaken niet worden gekopieerd, verspreid, weergegeven, gereproduceerd of verzonden, in welke vorm en op welke wijze dan ook middels elektronische of mechanische wijze zonder de voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de Partijen.
1. Processtappen om te komen tot een prestatiecontract
Download het infobladStap 1 Stel als opdrachtgever jezelf de volgende vragen:
1. Wat zijn de risico's voor de bedrijfsvoering?
2. Wat wil ik als opdrachtgever?
3. Wat verwacht ik van een uitvoerende partij?
4. Wat laat ik buiten het contract?
5. Hoeveel percelen zet ik in de markt (B,W,E)?
6. Bepaal (in hoofdlijnen) wat uitbesteed gaat worden;
7. Welk contracttype moet ik hanteren?
8. Wordt met het contract aan alle wettelijke eisen voldaan?
9. Hoe wil ik dat de uitvoering van een onderhoudscontract aangestuurd wordt?
10. Wat is de rol van mijn interne organisatie?
Stap 2 Inventariseer de benodigde inputgegevens voor het prestatiecontract
Hierbij valt te denken aan:
- De schema´s van de systemen (bijvoorbeeld Principe (PID)-schema's en plattegronden);
- De functionele specificaties (wat wordt er van de installatie in elke ruimte verwacht);
- De risico’s en kriticiteit van installaties en prioritering bij uitval;
- Historische energieverbruiksdata;
- De gegevens van de toegepaste apparatuur in de installatie met:
- Technische beschrijving (incl. onderhoudsgegevens);
- Overzicht capaciteiten (functioneel gespecificeerd);
- Inbouwtekeningen (opstellingstekeningen);
- Aansluitschema´s (water, gas, elektra, etc.);
- Overzicht van de te onderhouden delen, met eventuele tijden van vervangen;
- Te testen gegevens bij commissioning.
- De beschrijving van de werking en van wat de gebruiker hoort te weten;
- Een MJOP (Meerjarenonderhoudplan)
Stap 3 Bepaal prestatie-indicatoren (PI’s)
Stap 4 Breng in kaart conditieniveau (volgens NEN 2767) van de uit te besteden gebouwdelen
Zowel bouwkundig als installatietechnisch (eea afhankelijk van de indeling van de percelen).
Stap 5 Stel prestatiecontract op
Laat u hierbij altijd ondersteunen door een jurist.
De Menukaart geeft een goede richtlijn voor het prestatiecontract. Echter er is altijd nog een jurist nodig om de extra wensen van de
opdrachtgever in het contract te vertalen.
Stap 6 Bepaal wijze van registratie, beheren en sturen van het contract en de daarbij benodigde tools
Stap 7 Bepaal aanbestedingsstrategie
Wordt het een onderhandse aanbesteding of een (verplichte) Europese aanbesteding. Stel de selectiecriteria op en bepaal wat je belangrijk vindt.
Stap 8 Aanbesteden
In deze stap wordt het prestatiecontract in de markt gezet. Hoe meer men naar een regierol gaat en hoe meer verantwoordelijkheid erbij de uitvoerende partij komt te liggen hoe meer informatie men moet verstrekken zodat de uitvoerende partij de risico’s in kan schatten. Discussies, na gunning, over dat er werkzaamheden of installaties niet in de aanneemsom zijn opgenomen dient voorkomen te worden.
Stap 9 Gunning
In deze fase vindt de gunning plaats.
Stap 10 Sturen en beheren
Nu het prestatiecontract in uitvoering is, is het noodzakelijk dat het sturende personeel van de opdrachtgever (contractmanager) beschikt over de noodzakelijke tools en info om het contract te sturen en te beheren. Men kan hier bijvoorbeeld denken aan een goed registratiesysteem zoals een Facility Management Informatie Systeem (FMIS). Mocht er geen contractmanager zijn, stel deze dan aan.
2. Grafiek en definities
Download het infobladDe Energy Baseline en de Energy Performanceline (jaar) moeten worden vastgesteld onder gelijkblijvende condities. Daarvoor moeten deze
genormaliseerd worden voor veranderende invloedfactoren.
Voor invloedfactoren op het energiegebruik moet onderscheid gemaakt worden in:
(1) Productiefactoren welke gerelateerd zijn aan het primaire bedrijfsproces en zijn bepaald door de Opdrachtgever.
(2) Invloedfactoren (bijv. buitenklimaat).
Uitgangspunten Base-periode:
Contractueel wordt vastgelegd onder welke omstandigheden de Energy-baseline is vastgesteld:
- leegstand
- bezettingsdichtheid werkplek per FTE
- bezettingsgraad
- gebruikstijden
- energie-intensieve processen
- Referentie buitenklimaat (NEN 5060)
Compensatie van de Energy performanceline Indien gedurende de looptijd van de Overeenkomst wijzigingen zijn gemeld of geconstateerd t.a.v. de Productiefactoren (meer m2 verhuurd oppervlak, meer FTE per m2 (nieuwe werken), hogere bezettingsgraad, langere gebruikstijden) moet de Energy performanceline hiervoor worden gecompenseerd.
NB: in de Menukaart Prestatiecontract is hiervoor geen correctie-formule opgenomen.
3. Prestatiecriteria vaststellen voor bestaande gebouwen
Download het infobladUitgangspunt van dit prestatiecontract is dat er een nul-meting of een conditiemeting heeft plaatsgevonden op grond van NEN 2767.
NB: Voor het opstellen van een prestatiecontract voor duurzaam beheer en onderhoud van bestaande gebouwen moeten absolute prestatiecriteria worden vastgesteld. Deze zijn ondermeer afhankelijk van de gebouwspecificaties en -condities, gewenste kwaliteit en de actuele gebruikswijze. Na vaststelling van het kerndocument (zie onderstaand) en de 0-status van het gebouw (retro-commissioningproces) kan een kwaliteit worden vastgesteld die vervolgens minimaal moet worden vastgehouden.
Kerndocument (ISSO publicatie 105):
Het kerndocument is een belangrijk document voor een duurzaam beheer en onderhoud van gebouwen en kan worden gezien als een gebouwhandleiding, waarin alle belangrijke informatie over uitgangspunten, werking en mogelijkheden van de klimaatinstallatie ook voor niet-technici duidelijk zijn vastgelegd.
ISSO-publicatie 105 beschrijft hoe een kerndocument kan worden opgesteld van een duurzaam beheerd en onderhouden gebouw. De uitgangspunten en kernspecificaties van de gebouwtechniek worden daarin samengevat. Veelal zal de deskundige, die het stappenplan volgens ISSO-publicatie 104 begeleidt, ondersteuning bieden bij het opstellen van een kerndocument.
Een kerndocument opstellen is voor elk gebouw mogelijk, ook als daar geen Duurzaam Beheer en Onderhoud plaatsvindt, maar dat vraagt extra aandacht bij het verzamelen en selecteren van de benodigde gegevens.
4. ISSO-publicatiereeks 100-107: Duurzaam Beheer en Onderhoud van gebouwen
Download het infobladDe publicatiereeks Duurzaam Beheer en Onderhoud van ISSO beschrijft de methode waarmee het beheer en onderhoud van gebouwen verbetert. De methode is ontwikkeld op basis van de resultaten uit diverse onderzoeken en is bij een groot aantal pilot-projecten getest. De onderzoeken en testen hebben plaatsgevonden bij gebouwen van diverse grote vastgoedorganisaties.
Duurzaam Beheer en Onderhoud van gebouwen richt zich primair op het beheer en onderhoud van klimaatinstallatie in gebouwen. De reden waarom Duurzaam Beheer en Onderhoud zich rondom de klimaatinstallatie concentreert, is dat uit onderzoek (TNO en Halmos, 2005) is gebleken dat de klimaatinstallaties in meer dan 70% van de gebouwen in Nederland niet functioneren zoals beoogd. Van de klachten over het binnenmilieu, zijn de oorzaken van klachten over het binnenklimaat het lastigst aanwijsbaar. Het onderzoek geeft tevens aan, dat 90% van de klachten van gebruikers over het binnenklimaat gerelateerd zijn aan de klimaatinstallatie. Daarnaast blijkt het energiegebruik van klimaatinstallaties vaak hoger dan benodigd.
Naar aanleiding van deze constateringen is bij een groot aantal gebouwen en opdrachtgevers meer praktisch onderzoek verricht naar de achtergronden hiervan, gevolgd door aanbevelingen om tot verbeteringen te komen. De aard en oorzaak van de constateringen blijkt zeer divers. Dit kunnen problemen van organisatorische aard zijn, maar ook functionele mankementen met een technische oorsprong. Daarnaast hebben veel beheerders het gevoel dat zij geen 'grip' hebben op de (binnenmilieu)prestaties van de gebouwen.
ISSO-publicatie 100 Duurzaam Beheer en Onderhoud gebouwen In deze publicatie wordt de volgende situatie geschetst: gebouwen functioneren veelal niet naar behoren en gebruiken meer energie dan nodig. Dit wordt geïllustreerd met voor de doelgroep, gebruikers en gehuisveste organisaties aansprekende voorbeelden uit de praktijk. De aanpak volgens Duurzaam Beheer en Onderhoud wordt op hoofdlijnen omschreven. Daarbij worden de prestatieverbeteringen voor People, Profit & Planet toegelicht en onderbouwd.
ISSO-publicatie 101 Onderhoud en onderhoudscontracten Om de communicatie tussen de verschillende partijen te verbeteren bij het onderhoud en beheer is publicatie 101 opgesteld. Deze doet dienst als praktijkrichtlijn en maakt gebruik van andere, al bestaande, normaliserende documenten. De publicatie bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds komen de verschillende onderhoudscontractvormen aan de orde. Anderzijds zijn de gehanteerde begrippen en definities verzameld vastgelegd. Publicatie 101 is een verdiepingsslag in het traject van Duurzaam Beheer en Onderhoud om de onderhoudsbehoefte inzichtelijk te maken en om te komen tot een onderhoudscontract. Publicatie 101 beperkt zich niet tot Duurzaam Beheer en Onderhoud maar is van toepassing op alle gebouwgebonden installaties.
ISSO-publicatie 102 Prestatie-indicatoren voor Duurzaam Beheer en Onderhoud Eenduidige prestatie-indicatoren of vraagspecificaties zijn essentieel om prestatiecontracten voor beheer en onderhoud van gebouwen mogelijk te maken. Basisingrediënt in deze prestatiecontracten zijn de kritieke prestatie-indicatoren (KPI) waarover partijen onderlinge afspraken maken. Met deze prestatie-indicatoren wordt bereikt dat eenduidig vastgesteld kan worden welke prestatie wordt bereikt op de gebieden gezondheid, comfort en energie-efficiëntie. Publicatie 102 omschrijft deze prestatie-indicatoren en hoe deze praktisch kunnen worden toegepast.
ISSO-publicatie 103 Monitoren van Duurzaam Beheer en Onderhoud Deze publicatie omschrijft een werkwijze om de prestaties van het binnenmilieu en energie-efficiëntie in gebouwen te monitoren. Dit betreft monitoring van het functioneren van de installaties door middel van effectieve installatiemonitoring, het monitoren van gegevensbeheer en het periodiek meten van de tevredenheid over het ervaren binnenmilieu. Tijdens het meten en monitoren moet er rekening mee worden gehouden voor wie (welke laag in de organisatie) de informatie bedoeld is.
ISSO-publicatie 104 Stappenplan Duurzaam Beheer en Onderhoud Deze publicatie is bedoeld als stappenplan om de huidige situatie te inventariseren en te verbeteren. Voor veel facilitair managers en beheerders is deze publicatie hét instrument om zelf een check uit te voeren en om er achter te komen wat de stand van zaken is als het gaat om Duurzaam Beheer en Onderhoud in hun gebouw. In dit stappenplan wordt een gestructureerd proces omschreven voor goed functionerende installaties, effectief duurzaam beheer en een goed ervaren comfort door gebruikers. Met andere woorden: de controle herwinnen op het binnenmilieu en het borgen van een optimale energie-efficiëntie.
ISSO-publicatie 105 Kerndocument gebouwtechniek Deze publicatie geeft een richtlijn voor het opstellen van een kerndocument. Onder het begrip kerndocument wordt verstaan: Een document dat kan worden gezien als een 'gebouwhandleiding', waarin alle belangrijke informatie over de uitgangspunten, werking en mogelijkheden van de klimaatinstallatie ook voor niet-technici duidelijk is vastgelegd. Het kerndocument is een belangrijk document voor een Duurzaam Beheerd en Onderhouden gebouw. Deze publicatie omschrijft welke onderdelen moeten worden opgenomen, voor wie deze zijn bedoeld en geeft handreikingen voor een structuuropbouw.
ISSO-publicatie 106 Functionele inspectiemethode Duurzaam Beheer en Onderhoud ISSO-publicatie 106 beschrijft de methode van de functionele inspectie van bestaande gebouwen volgens de Quick Scanmethode. Met ISSO-publicatie 106 heeft een voor Duurzaam Beheer en Onderhoud opgeleide adviseur/inspecteur een handleiding om invulling te kunnen geven aan de inspectie. Deze inspectiemethode past binnen een Retro-commissioningproces.
ISSO-publicatie 107 Opleveringsprocedure klimaatinstallaties Voordat een gebouw en installatie bij nieuwbouw of renovatie worden opgeleverd moet een opleveringsprocedure worden uitgevoerd. Met deze opleveringsprocedure wordt aangetoond dat het gebouw en de installatie voldoen aan de prestaties die met de opdrachtgever zijn overeengekomen. ISSO-publicatie 107 omschrijft de minimaal benodigde beproevingen, toetsen, revisie en documentatie bij de oplevering van een klimaatinstallatie om deze prestaties te borgen. Procedures en methodieken worden daarvoor in deze publicatie omschreven of aangewezen, waarbij wordt verwezen naar de richtlijnen en ISSO-publicaties die van toepassing zijn.
Meer informatie:
www.isso.nl
Afkomstig uit ISSO-publicatie 103:
5. NEN 2767
Download het infobladNEN 2767 beschrijft het meten van de onderhoudsstaat van gebouwen en de onderdelen waar gebouwen uit bestaan. De NEN 2767 beoogt een objectieve meetmethode te zijn voor het bepalen van de onderhoudsstaat van gebouwen. Gebouwen bestaan, voor wat betreft de conditiemeting uit de volgende onderdelen:
- bouwkundige;
- installatie technische;
- transporttechnische (als bijzonder onderdeel van de elektrische installaties);
- werktuigbouwkundige."
De conditiemeting heeft bepaalde voordelen maar ook nadelen. Grootste voordeel is dat door de objectieve meting de resultaten betrouwbaarder en bruikbaarder zijn. Een nadeel is dat de meting meer vaardigheden en meer discipline (en nauwkeurigheid) vereist van de inspecteur die de meting verricht, hetgeen de inspectie in aanvang duurder maakt. Op den duur verdient de betere werkwijze zich terug.
De NEN 2767 bestaat uit de volgende onderdelen:
- NEN 2767-1: Conditiemeting van bouw- en installatiedelen - Deel 1: Methodiek
- NEN 2767-2: Conditiemeting van bouw- en installatiedelen - Deel 2: Gebrekenlijsten
- NEN 2767-3: Conditiemeting van bouw- en installatiedelen - Deel 3: Aggregatie conditiescores tot Technische Index
- NEN 2767-4: Conditiemeting van Infrastructuur.
Toepassingsgebied
De NEN 2767 of de conditiemeting wordt toegepast door gecertificeerde inspecteurs van adviesbureaus die het onderhoud aan gebouwen bepalen.
De conditiemeting wordt gehanteerd in de sectoren:
utiliteitsbouw
gezondheidszorg
overheid
onderwijs
woningbouw (in een lichtere versie gezien de beperkte omvang van de particuliere of sociale woning).
De NEN 2767 maakt integraal onderdeel uit van de inspectiesystematiek RgdBOEI® van de Rgd.
Bron: Wikipedia geraadpleegd 28 februari 2014
10 Tips voor het werken met prestatiecontracten
Download het infobladHeldere opdracht
Steek tijd in de vraag die je de uitvoerende partij gaat voorleggen. Bedenk welke prestatie-indicatoren belangrijk zijn. Wees een goede en duidelijke opdrachtgever. Besef dat je het niet 100% sluitend en perfect kunt doen.
Contractmanager
Stel een contractmanager aan met kennis van zaken van gebouwen, energie en inkopen en die kan sturen op output.
Open vragen
Stel open vragen. Vraag de uitvoerende partij om met voorstellen te komen voor prestatie-indicatoren en innovaties.
Communicatie
Zet een heldere en open communicatiestructuur op en neem deze op in het prestatiecontract: wie met wie communiceert, wanneer, op welke wijze en waarover.
Verwachtingen
Manage de verwachtingen bij eindgebruikers rondom het te verwachten binnenmilieu
Vertrouwen
Bouw een relatie op die gebaseerd is op vertrouwen en streef naar een win-win situatie. Spreek af wat je doet als het vertrouwen er niet meer is. Spreek elkaar aan op expertise.
Beschikbare data
Voer een nulmeting uit. Leg vast wat en hoe er gemeten wordt. Stel zoveel mogelijk gegevens beschikbaar over het gebouw en het historisch energieverbruik.
Flexibel
Zorg voor een flexibel contract dat kan inspelen op wijzigende omstandigheden, zoals veranderende gebruikstijden en bezettingsgraad.
Medewerkers
Neem de ervaringen van medewerkers mee in de opdracht. Geef ook aandacht aan de medewerkers die in outputspecificaties moeten gaan denken.
Handleiding
Vraag de uitvoerende partij een handleiding over het gebouwgebruik te maken voor eindgebruikers en gebouwbeheerders.