UPDATES

Het politiebureau van de toekomst

Door Redactie - 7 maart 2018

Tags:

Update 11 mei 2018: Een brede afspiegeling van de markt heeft gehoor gegeven aan de wedstrijd voor de toekomstige politiehuisvesting: bouw- en installatiebedrijven, technologiebedrijven, toeleveranciers en architecten. Eerder dit jaar  sloeg de politie de handen ineen met brancheorganisatie Bouwend Nederland voor een innovatie-challenge om het politiebureau van de toekomst vorm te geven.

De komende weken gaat de jury de inzendingen bekijken. In de week van 21 mei worden de finalisten bekend gemaakt. Daarna volgt de Boostfase, waarin de geselecteerde inzendingen verrijkt worden in samenwerking met de politie. Op 13 juni wordt afgesloten met het Boostcamp-event, waar de finalisten de kans krijgen om zichzelf te presenteren en de 3 beste inzendingen van de innovatie-challenge bekend gemaakt worden.

Lees hier het volledige artikel.


Om een antwoord te bieden op de steeds snellere ontwikkelingen binnen het politiewerk, zoekt de politie innovatieve ideeën, concepten en oplossingen voor haar huisvesting. Innovatie kan immers helpen om een schaalsprong te maken op het vlak van duurzaamheid, circulariteit en flexibiliteit. De politie heeft daarom de handen ineengeslagen met brancheorganisatie Bouwend Nederland en neemt het initiatief tot een innovatie-challenge. De Bouwcampus en Next2Company geven uitvoering aan dit initiatief. Zo wordt gezamenlijk een platform geboden aan innovaties die binnen de politiehuisvesting, maar ook daarbuiten, het verschil kunnen maken.

Deze opgave draagt bij aan de Roadmap ‘Transformatie, renovatie en multifunctioneel gebruik’ van De Bouwagenda.
Onze voorzitter Claudia Reiner maakt onderdeel uit van de jury van de innovatie-challenge.

Waarom een challenge?

  • Benutten van innovatie en denkkracht uit de markt bij een concrete maatschappelijke opgave
  • Stimuleren innovatieve bouw- en huisvestingspraktijken en politie die, waar mogelijk, optreedt als “launching customer”
  • Leren van elkaar en het vormen van nieuwe ketens en netwerken
  • Innovatiekracht benutten als versneller voor slimme oplossingen
  • De bredere huisvestingsopgave van de politie helpen vertalen naar toepasbare en uitvraagbare projecten

Achtergrond

De politie heeft in het najaar van 2016 gesprekken gevoerd met wetenschappers en publieke opdrachtgevers om in te gaan op de wijze waarop de politie haar huisvestingsopgave in de markt kan zetten. Vervolgens vonden marktconsultaties plaats om samen met marktpartijen, op basis van de marktvisie Rijkswaterstaat, een marktvisie politie te ontwikkelen en om input op te halen voor de marktstrategie. Op 6 februari is de marktvisie politie, net als de innovatie-challenge, gelanceerd.

Aanleiding

De komende jaren staat de politie voor een flinke maatschappelijke opgave bij het doorvoeren van een grootschalige transitie in haar huisvestingsportefeuille. De politie zal in de komende jaren – samen met de markt – circa 800.000 m2 bvo nieuwbouw en renovatie moeten realiseren. Gefaseerd komen er door het hele land projecten op de markt. De politie zoekt daarom verbindingen met de markt om blijvende betrokkenheid en gezamenlijk innoveren te stimuleren.

Het politiewerk verandert ook en bovendien steeds sneller. Cybercriminaliteit, ondermijning, terrorismedreiging en de behoefte aan meer ‘blauw op straat’ vragen om een andere, wendbare politie-organisatie. De politie van de toekomst is verbonden met web, wijk en wereld, en werkt intensief samen met partners in veiligheidscoalities. Ook de rol van state-of-the-art intelligence en technologie speelt een steeds grotere rol. Hier moet huisvesting uiteraard goed op aansluiten om de operatie van het politiewerk maximaal te ondersteunen, nu en bovenal in de toekomst.

Om een antwoord te bieden op deze ontwikkelingen zoekt de politie innovatieve ideeën, concepten en oplossingen. Innovatie kan immers helpen om een schaalsprong te maken op het vlak van duurzaamheid, circulariteit en flexibiliteit. De politie heeft daarom de handen ineengeslagen met brancheorganisatie Bouwend Nederland en neemt het initiatief tot een innovatie-challenge. De Bouwcampus en Next2Company geven uitvoering aan dit initiatief. Zo wordt gezamenlijk een platform geboden aan innovaties die binnen de politiehuisvesting, maar ook daarbuiten, het verschil kunnen maken. Specifiek daagt de politie iedereen uit om concepten of oplossingen in te zenden die een toepassing kunnen vinden in de nieuwe of gerenoveerde teambureaus en politieposten die in de komende jaren gerealiseerd moeten worden.

Meer informatie over de herhuisvestingopgave van de politie.

Bekijk hieronder ter inspiratie voor de innovatie-challenge een filmpje van een interview met een operationeel expert wijkagent die vertelt over haar wensen voor toekomstige huisvesting van de politie.

Meedoen